Meteen naar de inhoud

Bep Rietveld kon minstens 1 ding beter dan haar vader

Het leuke van openingen bezoeken, is dat je er soms iets meemaakt dat niemand had verwacht. Zoals bij de mini-expo ‘Bep Rietveld, dochter van…’ in Kunstruimte Kuub in Utrecht. Er hangen 72 schilderijen van de dochter van Gerrit Rietveld, de man die De Stijl zijn meubels en huizen gaf. Deze Bep, niet onverdienstelijk met de kwast, heeft in 1935 een portret geschilderd van mevrouw Schröder, mecenas en naamgeefster van het Rietveld-Schröderhuis. En tevens maîtresse van haar vader. Jaap Roëll, galeriehouder, vertelt in de bijgaande video een mooi verhaal over hoe die relatie zwaar op de familie heeft gedrukt.

Tijdens de opening van de expo was ook Bertus Mulder uitgenodigd. Deze collega en biograaf van Gerrit Rietveld wist te vertellen dat de architect het portret, dat zijn dochter had gemaakt van zijn maîtresse, bewonderde, en dat het daarom ook een plaats had gekregen in het huis. Wat niemand wist, maar Bertus wel, is dat pa Rietveld nog wel de kwast ter hand heeft genomen om het doekje op een paar punten te corrigeren. Welke punten, dat wist hij niet meer. Maar het maakt wel duidelijk dat dochter zijn van een groot kunstenaar zo zijn gevolgen heeft: het is moeilijk niet in de schaduw te staan van je vader.

Bep Rietveld: Portret van mevrouw Schröder
Bep Rietveld: Portret van mevrouw Schröder (bijgewerkt door Gerrit Rietveld)

Dat is ook het thema van de voorstelling die eigenlijk de aanleiding is geweest van de hele expo. Actrice Audrey Bolder, begaafd zangeres en cabaretière die ook ooit nog in GTST heeft meegedaan, maakte een solo over de vrouw, met wier werk ze kennis maakte in een documentaire die werd vertoond in het Centraal Museum. Op zoek naar meer informatie kwam ze in contact met de familie, en bouwde ze een band op met Martine Eskes, middelste van de zes kinderen die Bep Rietveld ter wereld bracht.

De expositie in Kuub is een compromis dat Audrey sloot met de familie: ze wilde eigenlijk een paar schilderijen meenemen op haar tournee, om ze aan het publiek te laten zien. Dat stond de familie niet toe, en dus werd besloten een kleine expo met het werk van de dochter van Gerrit Rietveld in te richten.

Bep is nooit doorgebroken als kunstenaar, maar zoals Martine Eskes in de video uitlegt: dat was ook nooit haar bedoeling. Of als het ooit wel de bedoeling was geweest: omdat Bep Rietveld figuratief schilderde vond ze totaal geen aansluiting bij de kunstscene van haar tijd. Nog sterker komt echter naar voren uit de expo dat Bep Rietveld een onmogelijke taak had gehad om uit de schaduw van haar vader te treden. Hoe zet je jezelf immers naast een zo groot kunstvernieuwer neer? Ze besloot dus te excelleren in iets waarin ze makkelijk haar vader kon overtreffen: het opbouwen van een hecht modern gezin.

De expositie is nog te zien tot zondag 6 maart. De voorstelling speelt nog tot april.

Meer inlichtingen: bep-rietveld.nl en audreybolder.nl/bep

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands