Door Robbert van Heuven

De economische crisis is niet alleen een financiëel, maar ook een maatschappelijk probleem. Kunstenaars zijn idealitair degenen die een kritische vinger aan de pols van de samenleving houden. Moeten zij zich dan ook niet als kunstenaar verhouden tot de crisis? En hoe dan?
Theater Frascati zoekt de komende anderhalve week met een uiteenlopend spectrum van kunstenaars, politici, dramaturgen, critici en een beurshandelaar naar een antwoord op deze vragen. Zo deed theatergroep Wunderbaum  gisteravond in het thema ‘onderbuik en de crisis’ een theatrale lezing van hun voorstelling ‘Eindhoven de Gekste’. Daarin probeert een Eindhovens onderklassegezin hun hoofd financieel en maatschappelijk boven water te houden. De Vlaamse criticus Wouter Hillaert stelde verder dat ‘Op hoop van zegen’ aan de onderbuik van het theaterpubliek appeleert dat daardoor niet langer om zich heen kijkt naar de crisis buiten het theater.

De publieksinkomsten worden elke dag (virtueel) zeer zeer risicovol belegd door een handelaar van ABN-AMRO. Die na drie dagen al 500 euro winst heeft weten te generen… De komende dagen zijn (tot en met 28 maart) nog te zien en te horen: Gerardjan Rijnders, Don Duyns, Esther Gerritsen, TA en Eric de Vroedt, Adelheid Roosen, Marcus Azzini en vele anderen. Zie www.crisisinfrascati.nl