Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft vandaag opdracht gegeven voor een onderzoek naar de veranderende rol van persbureaus. Dit onderzoek volgt op eerdere studies waaruit bleek dat een groot deel van de berichtgeving in de pers bestaat uit ‚Äúvoorverpakte informatie van persbureaus, pr-bedrijven en andere media”.

In het nieuwe onderzoek staat de vraag centraal welke rol persbureaus kunnen vervullen in een onafhankelijke nieuwsvoorziening, “mede gelet op het toenemend belang van internet in het verspreiden en vergaren van nieuws.”
Het onderzoek zal ongeveer drie maanden in beslag nemen, maar wij van het Cultureel Persbureau weten nu al wat er uitkomt. Als de onderzoekers hun werk goed doen – en waarom zouden ze dat niet doen – zullen ze namelijk tot de conclusie komen dat persbureaus en pr-bedrijven hier ten onrechte op een hoop worden gegooid.

Een persbureau, zullen de onderzoekers uitleggen, vergaart op een onafhankelijke en professionele manier nieuws en verspreidt dat in een hanteerbare vorm, eventueel voorzien van een als zodanig herkenbare, verstandige duiding. Daardoor, zullen de onderzoekers zeggen, zijn persbureaus van essentieel belang voor een adequate nieuwsvoorziening. Zeker nu zoveel kranten en tijdschriften niet genoeg geld meer hebben om op allerlei deelgebieden een dure vaste redactionele staf aan te houden.
Een PR-bureau is wat heel anders, zullen de onderzoekers waarschuwen: dat dient per definitie een commercieel belang. Ook heel nuttig – zo lang het verschil maar duidelijk is. Gelukkig zijn de meeste redacties in de praktijk prima in staat dat te zien.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

2 REACTIES

  1. Het Cultureel Persbureau vindt dat buitengewoon verstandige conclusies. Dus een beetje zonde van het onderzoeksgeld. Dat had dan weer beter aan cultuurjournalistiek besteed kunnen worden.

Comments are closed.