Zouden ze het in New York niet zo langzamerhand een beetje zat worden? Al die kunstenaars, komieken en onheilsprofeten die voor de straatnaambordjes met ‘WALL st.’ dingen doen die iets te maken hebben met angst, ondergang, doem en depressie? Natuurlijk is het daar een beetje een soort symboolplek, maar die begint langzaam maar zeker even sleets te worden als de voeten van de Piëta in de Sint Pieter.

Nu heeft de Zuid Afrikaanse performance-kunstenaar Steven Cohen zich bij het legertje doemprofeten gevoegd en het kon ons gezelschap journalisten en Holland Festival-medewerkers maar matig bekoren. We waren er voor naar De Hallen van Schaarbeek gereden, een prachtig oud marktcomplex in één van de spannendste wijken van Brussel, waar verval, schoonheid, multicultureel koken en rondhangen samenklonteren op een voor Nederland onvoorstelbare schaal. En waar dus typisch Belgische kunststudenten zich verzamelden voor het performance-art festival Trouble.

Steven Cohen heeft een bescheiden reputatie opgebouwd in de internationale festivalwereld. Hij haakt in zijn voorstellingen, projecten en interventies in op de nieuwe doomglamour, die we ook uit de muziek van Anthony en Rufus Wainwright kennen. Het gaat er bij Cohen soms heftig aan toe. En soms leidt dat tot iets wat alles overstijgt. Dat je niet meer kijkt naar een exhibitionistisch kunstenaar in kokette kleertjes met gewaagd schoeisel, zoals bijvoorbeeld twee schoenen die bestaan uit echte doodshoofden.

De voorstelling Golgotha, die zoals de titel al een beetje verraadt, over dood, ondergang en lijden gaat, is dus helaas blijven steken in koketterie. Losse onderdelen, zoals die New Yorkse filmpjes van Cohen op Wall Street, een mooi kitschspiegeljurkje en wat SM-attriburten plus beelden van een executie vormen samen geen geheel dat daar weer bovenuit stijgt, en dat is het enige criterium dat het verschil maakt tussen ijdeltuiterij en hoge kunst.

Voor je verder leest...

Blij met dit verhaal? Klik dan op 'like' en maak Facebook rijk.

Of:


Klik op 'lid worden' en maak Cultuurpers sterk.

Cohen is er al een dik jaar aan bezig, aan dit project. In Brussel zagen we een avant-première. Het Holland Festival krijgt begin juni de eer van de wereldpremière. Steven Cohen heeft nog een dikke maand om er iets van te maken.

Te zien in het Holland Festival op 6, 7 en 8 juni 2009 in theater Bellevue, Amsterdam

1 REACTIE

  1. Voorstelling is inmidddels teruggetrokken. In plaats daarvan brengt Cohen een drieluik rond het project Chandelier, waarin hij gehuld in een barokke kandelaar door Zuid-Afrikaanse townships wandelt.

Comments are closed.