Dat grote popacts zich niet lenen voor ieder politiek feestje, is duidelijk. En dat je moet betalen voor muziek die je op politieke bijeenkomsten en op video-opnames daarvan gebruikt, weten we ook. Vooral Amerikaanse platenmaatschappijen hebben een handje van het sturen van gepeperde rekeningen voor ongeoorloofd gebruik van muziek waarvan zij de auteursrechten beheren.
De bij Sony-Columbia onder contract staande groep MGMT heeft daar nu iets leuks mee gedaan. De Franse conservatieve partij gebruikte hun nummer Kids  in de campagne voor de verkiezing van Nicolas Sarkozy. En de partij van de man van Carla Bruny betaalde daar niet voor. Normaal geen probleem, verklaart MGMT op de eigen site, ware het niet dat Sarkozy zelf een tamelijk verregaande antipiraterijwet langs de rechter probeert te loodsen.
MGMT vroeg geld, weigerde woedend een schikkingsvoorstel van 1 euro en neemt nu genoegen met een bod van 30.000 euro.

De band reageert blij op de eigen site: ,,We didn’t want to be “typical Americans” and sue, despite the amazing monetary benefit and chinchilla coats and Navigators it would bring. Instead we’re using the settlement fee the UMP presented and donating it to artists rights organizations. Thank you France for the wonderful food. C’est bon.”

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login