In Borat kroop komiek Sacha Baron Cohen in de huid van een antisemitische en seksistische televisiereporter uit Kazachstan. Aldus vermomd lokte hij nietsvermoedende Amerikanen uit hun tent en probeerde ze hilarisch foute uitspraken te laten doen.

Zijn nieuwe quasi-documentaire Bruno, die vanaf 8 juli internationaal in première gaat, volgt min of meer hetzelfde stramien. Deze keer neemt Cohen de gedaante aan van een flamboyante homoseksuele Oostenrijkse modeverslaggever die naar Hollywood gaat om een ster te worden. 

Terwijl uit de berichtgeving mag worden opgemaakt dat Cohen flink de spot drijft met de beroemdheidscultus en weer allerlei mensen in de val laat lopen, is de promotie van de film zelf een strak geleide mediacampagne waarin niets aan het toeval wordt overgelaten. Hoe meer aandacht hoe beter (Cohen/Bruno liet zich al op de Amsterdamse wallen fotograferen), alleen liever geen vroegtijdige besprekingen van de film zelf. Op aanwijzing van Universal Pictures (distributeur voor de Verenigde Staten, Nederland en Duitsland) dienen Nederlandse recensenten bij de persvoorstelling te verklaren niet eerder dan drie dagen voor de première over de film te schrijven.

Op de Duitse website critic.de viel zelfs te lezen dat internetmedia daar helemaal niet welkom zijn bij de voorvertoning. Terwijl intussen de grote vakbladen Variety en Screen International hun besprekingen van Bruno al gewoon op hun websites hebben staan. Of zijn die domweg machtig genoeg om zich niet te laten ringeloren?

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

Bespreking Variety: http://www.variety.com/review/VE1117940574&categoryid=31&cs=1
Bespreking Screen International: http://www.screendaily.com/5002782.article