Ann Goldstein (1957, Los Angeles) zal in 2010 Gijs van Tuyl opvolgen als algemeen artistiek directeur van het Stedelijk Museum. Daarmee is zij de eerste vrouwelijke directeur van het Stedelijk sinds zijn oprichting in 1895. Het werd dus hoog tijd. Het lijkt erop dat de raad van bestuur er ook zo over dacht, want vier van de vijf overgebleven kandidaten waarmee men gesprekken heeft gevoerd waren vrouw.

Goldstein is sinds 2001 senior curator bij het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles. Zij heeft aangegeven het Stedelijk opnieuw op de kaart te willen zetten als belangrijk museum voor hedendaagse kunst in de wereld. Die positie is het definitief kwijt sinds Rudi Fuchs directeur was. De laatste weken zijn er discussies geweest over de nieuw te varen koers van het museum; een nieuwe directeur en een vernieuwd gebouw (de geplande oplevering voor komend voorjaar wordt waarshijnlijk niet gehaald) zijn het moment bij uitstek om zo’n nieuwe koers een vliegende start te geven. De meeste kenners zijn het erover eens dat het Stedelijk de achterstand die het de laatste decennia heeft opgelopen nooit meer kan inhalen, en dat het zoiets dus ook niet moet willen. Er zijn genoeg alternatieven, zo vond men. Als we Ann Goldstein goed begrepen hebben, gaat zij dit dus wel willen. In hoeverre dit zo blijft en welke (Amerikaanse) cultuurveranderingen zij met zich zal meebrengen, is nog even afwachten.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

2 REACTIES

  1. hoe moeilijk is het om dat te begrijpen: 1895-2009 hoeveel directeuren zijn er al geweest en hoeveel waren daarvan vrouw? juist ja, eindelijk 1. Change, yes we can.

  2. Volgens mij is Goldstein een fantastische vondst en kan het Stedelijk een verfrissende blik goed gebruiken. Maar waarom in hemelsnaam als insteek van dit bericht ‘eindelijk’ een vrouw? Waarom ‘werd het DUS hoog tijd’? Wat verwacht de (vrouwelijke!) auteur van dit bericht dat een vrouwelijke directeur als meerwaarde zal hebben boven een man? Ik ben benieuwd en laat mij graag overtuigen, maar daarover rept het bericht niet. Dan blijft er voor mij slechts één voor de hand liggende interpretatie over: een hang naar positieve discriminatie, waarmee het kunstenveld volgens mij weinig opschiet. Waarom dus niet: “Eindelijk een spannende, verrassende nieuwe directeur, met – als we de berichten mogen geloven – een fantastisch netwerk en hoge kwaliteiten als conservator, en als superbonus óók nog eens een vrouw”? Of maak ik mij met deze opmerking een ‘male chauvinist pig’ 🙂 ?P.S. En nu maar hopen dat we in het Stedelijk een mooie, grote tentoonstelling krijgen van Felix Gonzales-Torres – want wat heb ik fantastische dingen van hem gezien in het MoMA en het Guggenheim!

Comments are closed.