foto Bram de Goey

 
Door Wijbrand Schaap

Zijn er triestere plekken dan voetbalkantines ná een feestje? Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot vinden van niet, en gelijk hebben ze. De twee theatermaaksters, die ooit in een ver verleden als mimers begonnen met het hilarisch versjouwen van dozen, hebben met ‘Dans je de hele nacht met mij’ een nieuw juweeltje aan hun toch al rijke cv toegevoegd. Toen ze een paar jaar geleden een beetje door de helemaal zelfverzonnen trieste situaties heen waren hebben ze besloten het wereld-toneelrepertoire aan te gaan pakken.


Niet dat het gesjouw met dozen niet leuk was. Ook hun voorstelling ‘Dolly‘ over meisjesverdriet en borsten die altijd strak stonden was een hoogtepuynt van de vroege eenentwintigste eeuw, maar fantasie heeft voedsel nodig. En dat haal je bij Tsjechov. Bijvoorbeeld.

Drie jaar geleden maakten ze speciaal voor festival Boulevard in Den Bosch de voorstelling ‘Tsjechov bij de bushalte’, een voorstudie op hun briljante bewerking van het legendarische stuk Drie Zusters. Die bushaltevoorstelling hakte er nogal in, getuige ook de bij dat stuk betrokken Arriva-chauffeur, die nog steeds niet uit zijn rol is (zie geluidsfragment).

Nu lieten de twee comediènnes van de trieste vierkante meter zich inspireren door Albee’s drankovergoten klassieker ‘Who’s afraid of Virginia Woolf, en weer weten ze in krap drie kwartier het lijvige origineel in de kern te raken. Ze maakten dus ook geen mimeversie van het stuk waarin een ouder stel na afloop van een feestje thuis nog eens de haard aanmaakt met elkaar en een van het feestje meegekaapt stel. Slim genoeg waren ze om het moment te pakken, precies tussen het feestje en de tocht naar huis.

In de open lucht, waar het regent, naast een echte Bossche voetbalkantine, zitten we erbij wanneer de middelbare en de jonge vrouw hun katerige landerigheid alle ruimte geven. Gemeen zijn ze, en ze hitsen hun mannen tegen zichzelf en elkaar op. Tot zover een perfecte opmaat voor de latere nacht waarin ze elkaar definitief kapot zullen gaan maken.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

Maar er is meer: anders dan in Albee zit er in deze voorstelling hunkering en trieste humor. En zo kan het gebeuren dat ‘Dans je de hele nacht met mij’ een prachtige fusie oplevert tussen de keiharde Amerikaan Albee, en de mild-ironische Rus Tsjechov.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

Dat is best een hele prestatie.

Dans je de hele nacht met mij? Door Boogaerdt en Van der Schoot. Gezien op festival Boulevard.
Inlichtingen: http://www.bvds.nu/nu/

Listen on posterous
Dit geluidsfragment werd opgenomen in de pendelbus op weg naar de première van de elders op deze site besproken voorstelling ‘Apenverdriet’ van Compagnie Cecilia. U hoort, behalve de vrolijke buschauffeur, ook de bezorgde festivaldirecteur Geert Overdam en hoofd marketing-pr Lies Frankenhuyzen. Een rit in een van de pendelbussen is een van de verborgen attracties op Festival Boulevard.

O, ja: Je hoeft geen lid te zijn om dit te kunnen lezen. We hebben wel leden nodig om dit te kunnen schrijven. Word daarom nu lid.

1 REACTIE

Comments are closed.