Door Willem Jan Keizer

Het Gergjev Festival dat zaterdagavond in de Rotterdamse Veerhaven van start gaat bevat meer opera dan de vorige aflevering. En dat is opmerkelijk omdat de naamgever van het festival, oud-chefdirigent Valeri Gergjev van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, verder vooral afwezig is op zijn eigen feestje.

Het concert aan de Veerhaven, op een ponton, vindt wel vaker plaats, maar het is voor het eerst dat Gergjev hier plaats neemt op de bok. Het jaarlijkse Veerhavenconcert viel per toeval samen met het gat in Gergjev’s overbeladen agenda. Daarbij wordt een flink aantal talenten en al gevestigde zangers via het St. Petersburgse Mariinsky Theater ingevlogen en voilĂ : opera in de openlucht. Het bij elkaar gesprokkelde programma mag dan wel geen artistieke pretentie hebben – aria’s uit diverse opera’s van Tsjaikofski en Rimsky Korsakoff  en wat omlijsting van andere bekende Russische componisten –  een leuk feestje kan het zeker worden. Al was het maar vanwege de locatie, op Ă©Ă©n van de weinig overgebleven historische delen van de stad, die in mei 1940 door een Duits bombardement werd verwoest.

Semi-scenisch
30 augustus gaat het festival officieel van start; Gergjev dirigeert dan  een orkestratie die Colin Matthews maakte van een jeugdwerk van Claude Debussy. Op 4 en 6 september dirigeert Gergjev het RPhO in Beethoven’s Fidelio in het Nieuwe Luxor Theater. Verder reikt Gergjev’s bijdrage aan het festival niet. Jammer, want zijn agenda ziet er gek genoeg niet eens zo vol uit: op 26 augustus is hij met zijn London Symphony Orchestra bij de Salzburger Festspiele en datzelfde orkest dirigeert hij pas weer op 20 september in Londen. Daarna pas is de Mariinsky Opera aan de beurt met Iolanthe van Tsjaikofski.

Hoewel het festival statutair is gegroepeerd rond opera – het was Ă©Ă©n van Gergjev’s voorwaarden om destijds bij het RPhO als chef-dirigent aan te treden – is daar de laatste jaren weinig van terecht gekomen. Opmerkelijk, want in Rotterdam is opera inmiddels tot  beleidsspeerpunt verklaard al heeft men nagelaten daarin het Gergjev Festival te betrekken. Als er opera werd uitgevoerd, dan steeds in semi-scĂšnische uitvoering, of met een zeer beperkte regie zodat de productie in de Doelen zou passen. Zou het komen doordat het RPhO inmiddels een nieuwe chef-dirigent heeft? Toch dirigeert Yannick NĂ©zet-SĂ©guin maar Ă©Ă©n concert. Daarin wordt aan de solofagottist van het orkest, Bram van Sambeek, de Nederlandse Muziekprijs uitgereikt. Dit is de hoogste prijs die een musicus in ons land ten deel kan vallen. Hiermee is de bijdrage van het RPhO aan het festival tamelijk beperkt gehouden, zij het dat dit wel een belangrijk moment is voor het orkest dat een winnaar van deze prijs in de gelederen heeft.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

Dat het Nieuwe Luxor Theater deze keer wel als gastheer voor het festival optreedt heeft meer te maken met het feit dat de omvangrijke verbouwing van Doelen nog niet klaar is dan met de betrokkenheid van het Nieuwe Luxor bij het festival. Gek toch: Gergjev heeft met zijn opera-eis halverwege de jaren ’90 er juist mede voor gezorgd dat het Nieuwe Luxor werd gebouwd. De Rotterdamse Schouwburg werd  immers ongeschikt bevonden voor grote producties.

Jongeren
Het festival van dit jaar is gekoppeld aan het Jongerenjaar dat Rotterdam op eigen houtje uitriep. ‘Eeuwige Jeugd’  is de nogal pretentieuze tittel die het festival dit jaar meekrijgt. Dan is de keuze voor Fidelio eigenlijk een gemiste kans: was hier niet Janaçek’s opera ‘De Zaak Makropoulos’  prachtig op zijn plek gevallen? Deze opera volgt  een vrouw die het stadium van eeuwige jeugd inmiddels heeft bereikt maar daar geestelijk steeds meer van in de knoop raakt.

Vooral aan de randen van het festival is er een ruime keus: erg veel kamermuziek, veel jong muziektalent, veel, erg veel films, een junior-festival met Frank Groothof , een paar nachten muzikaal doorhalen en een reconstructie van een les van Nadia Boulanger, de Parijse componistenmaker die zowat op eigen houtje het Amerikaanse muziekleven vormgaf, van de archetypische muziek van Aaron Copland via Astor Piazzolla en Burt Bacharach tot het genie achter Michael Jackson’s grootste successen, Quincy Jones. Programmeur HenriĂ«tte Straub, verantwoordelijk voor de concerten aan de rand van het festival heeft prima werk geleverd.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

Nieuwe Luxor Theater en diverse andere locaties in Rotterdam: Gergjev Festival van 29 augustus tot en met 6 september. Info: www.gergievfestival.nl