Gisteravond ging  het theaterfestival Boulevard in Den Bosch officieel van start met de voorstelling Ashes van Koen Augustijnen/Les Ballets C de la B.  Ingrid van Frankenhuyzen was erbij.
foto Chris de Burgt

“Stupid little me. I’m gonna jump”;  een van de danseressen zegt het zacht tegen de zaal terwijl ze staat te kronkelen van jong psychisch leed.  Armen flubberen en flappen door de lucht, ze valt en draait (door). De korte solo is exemplarisch voor de voorstelling Ashes van de Vlaamse danstheatermaker Koen Augustijnen.  Alle dansers hebben in de voorstelling die over vergankelijkheid gaat, een eigen korte solo waarin ze aan zelfexpressie mogen doen. De zwarte danseres Chantal Loïal heeft een achterste dat zo  iconografisch rond is dat ze er flink mee schudt en trilt, verleidt en afstoot.  Koen Augustijnen zelf, met zijn 42 jaar niet meer de jongste, danst in een cameo mee. De souplesse is er niet meer  maar waar hij ook reikt met zijn armen, hij valt als een blok naar de grond.

 

Ashes lijkt een exponent van wat in België min of meer een trend aan het worden is: het schijnbaar regieloze danstheater, de dramaturgie van de ‘toestand’. Dat wil zeggen: er is nauwelijks een dramatische lijn, nauwelijks een ontwikkeling  aanwezig. Het lijkt ongeorganiseerd willekeurig. Augustijnen treedt daarmee in de voetsporen van zijn leermeester Alain Platel, van wiens collectief Les Ballets C de la B beiden deel uitmaken.  Ook Wim Vandekeybus maakt onlangs zo’n tableaux-vivantsvoorstelling’: NieuwZwart.  In Ashes volgen de zelfexpressiesolo’s elkaar bijna metronomisch op, sporadisch onderbroken door groepswerk.  

Dat er niks lijkt te gebeuren zorgt voor de nodige  verveling. Ook al omdat het lijkt dat wat er in de eerste beste repetitie aan gekronkel tentoongespreid werd door de dansers, klakkeloos werd overgenomen door Augustijnen.  Als het maar dicht bij de persoonlijkheid van de dansers bleef. Veel bijzondere persoonlijkheden onder de acht dansers blijken er niet te zijn. Op Gaël Santisteva  na. Hij speelt een dode die de rouwenden om hem heen vermakelijk toespreekt (‘maak wat van je leven’) maar het is vooral zijn fysieke présence die Ashes opfleurt. Niet alleen beweegt hij oogstrelend lenig en acrobatisch, hij springt trampoline op een uiterst komische en verbluffende wijze.  Veel kan niet verklapt over die trampoline maar de act van Gaël Santisteva  vormt het hoogtepunt van de voorstelling. 

Dat is niet helemaal waar want is het is vooral de muziek de voorstelling draagt. Ook weer geheel in de Vlaamse trend van het danstheater dat zich in het ‘ondermaanse’ van de al dan niet bewerkte klassieke muziek begeeft. Alain Platel waagde zich onlangs in Pitié nog aan de bewerking van Bachs Mattheus Passie en ex-Les ballets C de la B-choreograaf  Sidi Larbi Cherkaoui zocht zijn heil geregeld in de polyfonie van de middeleeuwen.  Augsutijnen koos nu voor duetten van Georg Friedrich Händel die met veel respect, door o.a. toevoeging van een marimba en een accordeon, bewerkt werden door componist Wim Selles.  Alt Steve Dugardin en sopraan Irene Carpentier bewegen mee  door het etagedecor dat doet denken aan een wit, stoffig mediterraan huis. Gezien dan vanaf de lelijke kant waar airco’s en afvoeren het stof doen neerslaan.  Met name Dugardin hoeft maar met zingen te beginnen en hij laat Händel tot het hart spreken en het danstheater verbleken. 

Toch is het probleem met Ashes dat het te zeer een sjabloon is van een zich herhalend Vlaamse dansconcept. De voorstellingen van mastodonten Platel, Vandekeybus en ook Cherkaoui beginnen behoorlijk op elkaar te lijken. Koen Augustijnen gebruikte het recept van dans zonder handeling op bewerkte klassieke muziek ook in Bâche (2004) en Import Export (2006) maar hij wist nooit een echt eigen geluid, een unieke klankkleur toe te voegen.  Wordt het  in de Belgische dans niet eens tijd voor wat herrie in de tent? 

Ashes  is vanavond nog te zien tijdens Theaterfestival Boulevard  in Theater aan de Parade Den Bosch. Tournee:  6/10 Tilburg, 10/10 Leeuwarden,  15/10 Utrecht, 17/10 Groningen,  19-20/10 Amsterdam, 27/10 Tiel. Inl:  en voor het festivalprogramma   www.festivalboulevard.nlwww.lesballetscdelab.be 

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.