Bram van Sambeek

Door Willem Jan Keizer

Hoewel niet de afsluiter van het Gergjev Festival, was de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs aan fagottist Bram van Sambeek wel het hoogtepunt. De solofagottist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest kreeg deze belangrijke staatsprijs voor klassieke muziek zaterdagavond in het Nieuwe Luxor Theater uitgereikt door minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

De minister roemde de jeugdige Van Sambeek als een voorbeeld voor en een boegbeeld van de klassieke muziek. De jeugd is bij Plasterk, die de toekomst van deze sector geheel in strijd met de cijfers en feiten somber inziet, iedereen beneden de veertig jaar. Vergrijzing ziet deze minister kennelijk voorbehouden aan het publiek dat op klassieke muziek afkomt en niet als een breed maatschappelijk gegeven. En hier kon Van Sambeek met zijn ‘unusualness’ een lichtend voorbeeld zijn.

Van Sambeek speelde, begeleid door de lage strijkers van het RPhO,  gedirigeerd door Yannick Nézet-Séguin, een thuiswedstrijd. Het concert voor fagot dat Sofia Goebaidoelina voor deze ongebruikelijke bezetting schreef is een toonbeeld van virtuositeit voor de solist die dynamische exercities over het gehele bereik van het instrument dient te paren aan korte, ingetogen en steeds weer herhaalde fraseringen. De begeleiding door de strijkers, voor de gelegenheid een verdubbeling van wat de componiste voorschrijft, is op verschillende punten zelfs op een prettige manier ontregelend. De cd die Van Sambeek opnam kondigde hij in zijn hilarische dankwoord aan als meer toegankelijk voor mensen die zijn muziek wel wensten te horen maar het werk van Goebaidoelina ‘wat aan de moderne kant’ vonden.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

Van Sambeek viel op tijdens buitenlandse concertreizen met het RPhO. Critici in diverse landen roemden zijn solo in Ravel’s lastige ‘El Alborada del Gracioso’. De fagottist is hiermee een terechte prijswinnaar, een begaafd musicus die veel meer in zijn mars heeft dan alleen technische beheersing van zijn instrument. Dit is voor van Sambeek slechts de basis voor muzikale communicatie tussen musicus en publiek.
Haaks op de feestelijke eerste concerthelft stond een uitvoering van Alexander von Zemlinsky’s ‘Lyrische Symphonie’. Sopraan Twyla Robinson en bariton Roman Trekel lieten zich door orkest en dirigent meevoeren in een buitengewoon dynamische uitvoering van dit expressievolle werk, geschreven ten tijde van het Interbellum.

Sylvia Tóth, voorzitter van het bestuur van het Gergjev Festival noemde het festival, dat in het Nieuwe Luxor Theater een tijdelijk onderdak had gekregen, een succes. Er werden 17.500 kaarten verkocht en het gratis concert aan de Veerhaven werd bezocht door ongeveer 5000 mensen. Zij maakte tevens het thema voor volgend jaar bekend. Dit festival zal in het teken van de Wederopbouw staan, 70 jaar na de verwoesting van de binnenstad van Rotterdam. De muziek van onder meer Mahler, Britten en Sjostakowitsj zal centraal staan.
 
Nieuwe Luxor Theater: Gergjev Festival m.m.v. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin; Bram van Sambeek-fagot, Twyla Robinson-sopraan, Roman Trekel-bariton. Bijgewoond: zaterdagavond

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login