foto Ben van Duin

Door Wijbrand Schaap

Kun je klaarkomen van een bocht? Kan het plaveisel in zo’n perfecte kromming zijn aangelegd, de ronding zo subtiel uitgemeten zijn, dat hij bij de fortuinlijke automobilist(e) die in die bocht gevangen wordt een intense seksuele ervaring oproept? Jeremy Clarkson van het wereldberoemde autoprogramma Top Gear zal dat onzin vinden: het is de auto, en niets dan de auto die oergevoelens in de berijder (altijd een man) wakker maakt. Volgens de Italiaanse auteur Alessandro Baricco kan een bocht echter wel degelijk sublieme ervaringen opwekken. Maar Baricco is dan ook een Italiaan. Zijn roman ‘Dit Verhaal’ ontleent er zijn hoogtepunt aan. Orkater en Het Nationale Toneel laten het zien in de toneelbewerking ervan, getiteld ‘Ultimo’.

Acteur Porgy Franssen heeft iets met vertelvoorstellingen op basis van het werk van romanschrijver Alessandro Baricco. Eerder bewerkte hij met succes diens boeken Zijde en Novecento tot toneel. De ingehouden maar altijd op het randje van bravoure balancerende stijl van Franssen past goed bij het werk van de Italiaan, wiens boeken ook heen en weer schieten tussen kleine schetsjes en grootse vergezichten. Het maakt diens werk ook geliefd bij filmmakers. Novecento, niet te verwarren met het zeven uur durende historische megaspektakel van Visconti uit de jaren zeventig, werd een paar jaar gelden met succes verfilmd.

Samen met Ariane Schluter staat Franssen nu in Ultimo, en het is een buitengewoon innemende voorstelling geworden. Schluter kan dat: heel gewoon blijven, subtiel schakelen tussen aards en verheven, en tussen jezelf zijn en acteren. Ze geniet ook altijd zo prettig zichtbaar als ze een rol heeft die haar ligt, en dat is in Ultimo het geval. Porgy Franssen krijgt er vleugels van: samen staan ze heel lekker te jammen, bijgestaan door een wel hele rare buurman: de ‘cellist’ Harald Austbø, die behalve de cello bespelen, ook nog kan neuriën, human beatbox kan spelen en een trompet kan nadoen. Allemaal tegelijk. Een bizar geluid, en een bizar beeld levert dat op.

Het beeld is overigens ook prachtig in deze voorstelling. Michiel Voet heeft een multifunctionele kastenwand ontworpen, die van bovenaf gezien het circuit oplevert met de bocht die dromer en circuitliefhebber Ultimo heeft bedacht voor zijn eeuwig onbereikbaar droomvrouw Elizaveta. Het is zo’n decor waar je met liefde een appartement bij zou zoeken om erin te kunnen leven.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

De voorstelling is ondanks al deze vormgeving lekker los gebleven en wordt pretentieloos gebracht. Toch ontspoort het aan het eind een beetje, wanneer al die acteervrijheid door regisseur Dirk Groeneveld wordt ingesnoerd. Er komt echte Italiaanse passie om de hoek kijken, en dat komt na al die Hollandse speelsheid toch een beetje pathetisch over. Dan is het even geen souplesse meer, maar een te grote Top Gear-presentator die zijn te gracieuze Italiaanse sportauto met teveel spin een te hoekige chicane instuurt.

Ultimo door Orkater en Het Nationale Toneel met Porgy Franssen, Ariane Schluter en Harald Austbø. Gezien op 19 septembert in Den Haag. Tournee t/m 12 december. Inlichtingen: www.orkater.nl, www.nationaletoneel.nl

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login