foto Ben van Duin

Door Ellen Segeren

Spannend was het, de openingsavond van de Tenso Dagen: het treffen van top-kamerkoren uit zeven Europese landen. Spannend voor publiek én voor de gastkoren: het Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam, die deze avond het spits afbeten.

Een volle bak, in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Zie je bij een gemiddeld optreden van een a-capellakoor nog vaak lege stoelen, voor de Tenso Dagen waren liefhebbers van kamerkoormuziek in groten getale komen opdagen. Ze werden beloond met een keur aan hedendaags repertoire met als buitenbeentje een paar psalmen van Sweelinck.

De Tenso Dagen, waaraan de crème de la crème van de Europese kamerkoren meedoet, werden dit jaar in Amsterdam georganiseerd door de twee vooraanstaande Nederlandse kamerkoren. Beide koren hadden ervoor gekozen op de eerste avond na elkaar op te treden. Al zitten de koren elkaar in het veld niet in de weg, het is vrijwel onmogelijk om iedere vergelijking uit te sluiten. Daarmee stelden ze zich kwetsbaar op, wat alleszins nobel genoemd mag worden.

De piepjonge Estse dirigent Risto Joost stuurde het Nederlands Kamerkoor door een keuze uit de informele canon van 20e– en 21e-eeuwse koormuziek, met vooral Franse stukken. De Cinq rechants van Olivier Messiaen klonken helder en trefzeker in de niet bepaald voor de hand liggende intervallen. Het was ook een goede gelegenheid ook om een aantal koorzangers in solo’s te horen, zoals mezzosopraan Helena van Heel in een prachtige passage. Een verademing was daarbij – bij de hele avond trouwens – dat de teksten naast het koor werden geprojecteerd, waardoor hinderlijk geblader uitbleef. Van Heels slotnoot, wegstervend tot pianissimo, kreeg daardoor alle verdiende lading

In Sweelincks psalm was de beheersing zoek. De sopranen waren te enthousiast en het geheel was te luid, waardoor de helderheid verdween. Bij de Partita piccola, een ‘vocalise’ die door componist Lex van Delden in 1949 werd opgedragen aan het toenmalige Nederlands Kamerkoor, was echter weer te horen waar de kracht van dit koor ligt. In de vloeiende lijnen van het vrij toegankelijke en melodieuze werk kwam de volle klank van het koor tot zijn recht. Ephitalame van Jolivet vereist lenigheid, dynamiek en speelsheid, die het koor beslist in huis heeft, maar waarvoor Risto Joost zich in het zweet moest werken. Na de slotnoten wierp hij het koor een kushand toe.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

Cappella Amsterdam opende met stukken die bij hen gebeiteld zitten (de cd waar de werken op staan is net uit): twee psalmen van Sweelinck, een van de favorieten van dirigent Daniel Reuss. Met glasheldere lijnen, perfecte beheersing en een getemperd volume toonde het koor zich een meester in de renaissancepolyfonie. Na een rommelige positiewisseling – de zangers verlieten niet het toneel, zoals het Nederlands Kamerkoor na elk werk deed om in de juiste volgorde weer op te komen – volgde een ingevoegde hommage aan de onlangs overleden Heppener, door Reuss ingeleid: ,,Wat een goede componist in 40 seconden kan zeggen.” Inderdaad indrukwekkend, zijn korte maar krachtige To make a prairie.

De première van Haleine van Daan Verlaan volgde, een werk op tekst van Jan Arends, met complexe samenklanken en clusters, vogelgeluiden die bijna geïmproviseerd lijken en een dreigende ondertoon die het een grote spanning meegeeft. In de gepassioneerde uitsmijter Car nos vignes sont en fleur van Ton de Leeuw liet Cappella Amsterdam een flexibel geluid horen met een mooie balans.

De Tenso Dagen Amsterdam, de internationale uitwisseling van Europese professionele kamerkoren, duren nog tot en met zondag 18 oktober. Tenso, een term uit de Occitaanse troubadourstraditie, betekent ‘dialoog tussen zangers’, waarbij de ene troubadour voortborduurt op stijlfiguren van de andere. Doel van het netwerk is bevorderen van onderzoek naar en de uitwisseling van repertoire en expertise en het vestigen van een sterkere positie voor kamerkoren en nieuwe koormuziek in Europa. Ook wil Tenso de samenwerking met amateurs en jonge zangers verstevigen. Voor amateurkoren is er een programma met concerten en workshops.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login

Aangesloten kamerkoren zijn, naast het Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam, het RIAS Kammerchor uit Berlijn, choeur de chambre accentus uit Parijs, Latvijas Radio Koris uit Riga in Litouwen, Det Norske Solistkor uit Oslo, het SWR Vokalenensemble uit Stuttgart, het Eesti Filharmoonia Kammerkoor uit Tallinn in Estland. In het Muziekgebouw aan ’t IJ klinken deze dagen werken van Messiaen, De Leeuw, Schnittke, Poulenc, Pärt en andere hedendaagse componisten. De verschillende progamma’s kennen bovendien de nodige wereldpremières.

Meer informatie: www.tensodagen.nl