Door Leo Bankersen

Voordat IDFA-directeur Ally Derks op de persconferentie van vanmiddag het programma van het komende documentairefestival (19 t/m 29 november) presenteerde was er eerst een ander nieuwtje.

Pathé steunt de documentaire niet alleen door IDFA de zalen met korting ter beschikking te stellen, maar gaat vanaf deze maand onder het label Pathé DOCS ook zelf documentaires vertonen. Ter introductie zijn samen met IDFA drie mooie titels uitgezocht. Naast Capitalism: A Love Story (Michael Moore in topvorm) zijn dat de IJslandse documentaire Dreamland over de crisis in IJsland, schone energie en vuile industrie, naast Food, Inc. over de Amerikaanse voedingsindustrie. Te zien in Amsterdam, Eindhoven en Groningen. IDFA gaat in tien dagen ruim 300 documentaires vertonen, waarvan 17 in de hoofdcompetitie voor lange documentaires (voorheen Joris Ivens competitie). Twee daarvan zijn Nederlandse producties. Farewell van Ditteke Mensink over de eerste Zeppelinvlucht rond de wereld, en The Player van John Appel over gokverslaving.

Voor het eerst is er dit jaar ook een aparte competitie voor Nederlandse documentaires.

Belangrijke gasten zijn Eyal Sivan en Frederick Wiseman. De Israëlische filmmaker Sivan presenteert naast zijn Top tien ook zijn nieuwste film Jaffa, The Orange Clockwork, waarin hij aan de hand van sinaasappels de Israëlisch-Palestijnse geschiedenis uit de doeken doet.

Ter ere van de tachtigste verjaardag van Frederick Wiseman staat IDFA uitgebreid stil bij het werk van de onvolprezen nestor van de hedendaagse documentaire – die overigens enkele jaren geleden nog een nieuwe carrière als theaterregisseur is begonnen. Op 22 november geeft Wiseman een masterclass.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.

Het festival wordt op 19 november geopend met War Games and the Man Who Stopped Them van Dariusz Jablonski. Deze Poolse filmmaker deed jarenlang zijn best om Ryszard Kuklinski, volgens velen de belangrijkste spion van de Koude Oorlog voor zijn camera te krijgen. Net toen zijn hoofdpersoon had ingestemd overleed deze aan een hersenbloeding. Jablonski liet zich echter door deze tegenslag niet weerhouden dit spionageverhaal uitvoerig uit doeken te doen. De vraag of Kuklinski nu echt, zoals sommigen suggereren, een derde wereldoorlog heeft voorkomen blijft echter onbeantwoord.