Door Ingrid van Frankenhuyzen

‘s Lands bekendste dansjournalist Ine Rietstap werd vorige week 80 jaar. Er werd een surpriseparty voor haar georganiseerd en bij die gelegenheid kreeg ze een abonnement op de krant waarvoor ze na haar vertrek in 2007 bijna 40 jaar gewerkt had: NRC Handelsblad.

Een ‘her-abonnement’ want enkele maanden daarvoor viel de NRC ineens niet meer op de deurmat van Rietstap. Ze belde de bezorgservice in de veronderstelling dat er iets fout was gegaan maar ze bleek helemaal niet op de lijst van abonnementhouders voor te komen. Dat bevreemdde haar; bij haar 25-jarig NRC-jubileum had ze het abonnement als cadeau voor haar leven gekregen.

Voor je verder leest...

Inmiddels zijn al bijna 300 mensen met een hart voor kunst lid. We groeien snel! Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word ook lid, door HIER te klikken!

De critica nam vervolgens contact op met Raymond van den Boogaard, chef van de kunstredactie. Hij vertelde haar, dat haar abonnement was wegbezuinigd en bood zijn excuses aan dat voor het feit dat het Rietstap niet eerder was meegedeeld. Aan het Cultureel Persbureau vertelde Van den Boogaard later dat het ,,wel mooi was geweest”. Abonnementen voor het leven bestonden niet, de hoofdredactie had besloten dat zoiets niet meer van deze tijd was dus was aan die gewoonte een eind gemaakt. Het speet hem weliswaar dat het Rietstap  op deze manier ter ore was gekomen maar het gaat zo slecht met de krant dat het erop of eronder was.

Rietstap was stupéfait en vooral verslagen over de hele gang van zaken. Maanden zat ze zonder haar krant. Tot ze haar goede vriend Pieter Kottman, verslaggever bij de NRC en voormalig chef kunst, aan de lijn had. Kottman kwam in actie en schreef een briefje aan de hoofdredactie met als gevolg dat haar abonnement in ere werd hersteld. Op haar tachtigste verjaardag kreeg ze een grote bos bloemen van de NRC, een foto in de krant met een verslag over haar verdiensten en de surpriseparty. Het bleek allemaal een misverstand te zijn geweest toen de krant de jaarlijkse routine-inspectie van de gratis abonnementen had doorgenomen. De NRC viel twee dagen na het verjaardagsfeestje weer op de deurmat van Ine Rietstap. Gratis.

Elke ochtend ons nieuws in je mailbox?

Wanneer je lid wordt kun je elke dag een update in de mail krijgen, met onze laatste berichten.

Word ook lid, door HIER te klikken!


Al lid? Login
Vorig artikelNieuw muziekensemble Lunapark blaast vol overtuiging leven in contemporain repertoire, maar mist podiumpresentatie
Volgend artikelLarisa Katz: ‘Mijn jurken zijn een antwoord op het strenge Hollandse calvinisme’
Ingrid van Frankenhuyzen
Ingrid van Frankenhuyzen werkte 11 jaar als journalist (tot 2009) voor NRC Handelsblad. Jarenlang werkte ze bij de radio (NCRV, KRO, NPS) voor zowel kunst- als actualiteitenprogramma’s op Radio 1 als Hier en Nu Achtergronden, Het Geding, Formule 1 en Kunststof. Ze was redacteur, presentator, verslaggever, schrijver en regisseerde documentaires en hoorspelen (als de Odysseia met Ton Lutz). In Frankfurt was ze betrokken bij een groot aantal projecten van de Hessischer Rundfunk. In 2000-2002 was ze commissielid bij de Raad voor Cultuur. Bij de televisie (KRO, NCRV, IDTV) maakte ze programma’s en series over maatschappelijk verantwoord ondernemen, politiek, psychologie, kunst en milieu. Ook schreef ze een (juridisch) handboek: Scheiden voor beginners; De echtscheidingsgids van A tot Z. Ingrid is directeur van Communisenso. Vele Europese en landelijke politici, wethouders en raadsleden, (overheids)managers en CEO’s leerde ze de kneepjes van het communicatievak. Ze is specialist in (online) crisiscommunicatie. Ingrid van Frankenhuyzen is ook artistiek directeur en regisseur van Stichting Zeeproducties c.q. Oh Die Zee / Oh The Sea, dat Oerol-achtige projecten ontwikkelt. Zie www.ohdiezee.nl