Door Wijbrand Schaap

Theatermaker en artistiek duizendpoot Jan Joris Lamers ontvangt op woensdag 11 november 2009 de eerste Wijnberg ScenografiePrijs voor zijn hele (scenografisch) oeuvre. De jury onder leiding van voorzitter Dingeman Kuilman, directeur Premsela Dutch Platform for design and fashion, was unaniem in haar keuze en noemt Lamers’ inzichten en opvattingen als een grote, bepalende impuls voor het hele Nederlandse toneel.

Wijbrand Schaap sprak met de in 1942 geboren regisseur, acteur, vormgever en levenskunstenaar in de opslagruimte en werkplaats van Maatschappij Discordia, het gezelschap dat hij sinds begin jaren tachtig leidt. En die werkplaats is al iets bijzonders. Achter een onooglijke garagedeur in een zijstraatje van de Amsterdamse Herengracht gaat een enorme ruimte schuil, die meerdere verdiepingen beslaat en waar vrijwel al het decor- publiciteits- en kostuummateriaal  van het gezelschap opgeslagen ligt. Keurig geordend.

Listen on posterousJan Joris Lamers is geen man van megaproducties en grote verhalen. Het theater dat hij nastreeft en maakt straalt een grote onnadrukkelijkheid uit. En hij is daar uiterst consequent in.


Listen on posterous
Het vormgeverstalent ontwikkelde Lamers, die uit een theaterfamilie stamt, al op de toneelschool in Amsterdam.


Listen on posterous

Listen on posterous
Of hij nog wel eens iets met video zou willen doen? Dat heeft hij al gedaan, en raakte er weer op uitgekeken. Al is hij wel zeer te spreken over wat er met video wordt gedaan in het theater van Guy Cassiers.

De onnadrukkelijkheid in de acteerstijl van Jan Joris Lamers, komt ook terug in zijn decors. Alles lijkt toevallig bij elkaar gekomen, en soms is dat ook zo. Maar toeval is te sturen. Daar is Lamers van overtuigd.

Voor je verder leest...

Blij met dit verhaal? Klik dan op 'like' en maak Facebook rijk.

Of:


Klik op 'lid worden' en maak Cultuurpers sterk.


Listen on posterous
Dozen zijn er om dingen in op te bergen, legt Lamers uit. Niet om dingen in te ontwikkelen.


Listen on posterous
En natuurlijk zou hij vaker in grote theaters en bij grote gezelschappen kunnen werken. Maar waarom zou hij?


Listen on posterous
Als er 1 ding is aan te geven in de ontwikkeling van Lamers vormgevingstalent, dan is dat wel de beweging naar mis-en-scene in plaats van decoratie.


Listen on posterous
En van mis- en – scene kom je eigenlijk vanzelf op muziek. En op wiskunde.


Listen on posterous
De Wijnberg ScenografiePrijs is voor de beste scenografie en vernoemd naar Nicolaas Wijnberg (1918-2006); een van Nederlands belangrijkste en meest vernieuwende ontwerpers van na de oorlog. Dit jaar is het een oeuvreprijs van € 5.000,-. Vanaf 2010 is de Wijnberg ScenografiePrijs evenals de overige TIN Theaterprijzen een seizoensprijs. De jury 2009 bestond naast voorzitter Dingeman Kuilman uit Gerardjan Rijnders – theatermaker en schrijver, Aziz – modevormgever/kunstenaar, Sanne Danz – ruimtelijk ontwerper en Ingrid van Frankenhuyzen – hoofdredacteur Cultureel Persbureau.