Meteen naar de inhoud

CineCrowd laat op kortfilmfestival Go Short zien dat crowdfunding werkt

In de korte Nederlandse film Ceci n’est pas un rêve die op het festival Go Short (Nijmegen, 14-18 maart) in première is gegaan verandert het stadsbeeld van Parijs langzaam in een droomlandschap. Je zou het een surrealistische documentaire kunnen noemen, waarin filmmaker Amos Mulder zowel invloeden van de vroege Duitse filmpionier Walter Ruttmann als moderne computeranimatie heeft verwerkt.

Ceci n'est pas un rêve

Met verdere verwijzingen naar Magritte en naar teksten van Plato en Edgar Allan Poe over droom en werkelijkheid lijkt het wat aan de pretentieuze kant, maar dat doet weinig af aan de betovering van dit bescheiden poëtische experiment. Het mooiste is dat Mulder niet meer dan 2.500 euro nodig had om deze film te draaien, geld dat door 38 supporters via de crowdfunding-website CineCrowd bij elkaar werd gebracht. Wat nog nodig was voor montage en afwerking paste de maker zelf bij.

Op CineCrowd.nl kunnen filmmakers hun filmidee presenteren en krijgt het publiek de gelegenheid het project met een kleiner of groter bedrag te steunen. Het initiatief ging ruim een jaar geleden van start en inmiddels is voor 18 korte films en één lange speelfilm (Die Welt, van Alex Pitstra) de financiering rond. Slechts één van de tot nu toe gepresenteerde projecten dreigt het niet te gaan halen. Daarmee zijn de aanvankelijke verwachtingen ruimschoots overtroffen, aldus oprichter Roel van de Weijer. Bang dat het een kortstondig nieuwtje zal zijn is hij niet want hij constateert dat deze vorm van publieksparticipatie juist steeds meer bekendheid begint te krijgen.

CineCrowd past overigens wel een strenge selectie toe op de ingediende projecten, zodat de donateurs enige garantie hebben dat hun geld goed wordt besteed. In principe is het alleen bedoeld voor professionele filmmakers. Bij de selectie wordt niet in de eerste plaats naar het filmplan zelf gekeken, maar vooral naar de gedrevenheid van de maker, die toch zelf het publiek zal moeten overhalen hem financieel te steunen. Bij deze vorm van microfinanciering gaat het doorgaans om films die voor enkele duizenden euro’s gerealiseerd kunnen worden. Het hoogste bedrag dat tot nu toe bij elkaar werd gebracht was 20.000 euro voor Deal van Eddy Terstall.

Zeven van de inmiddels gerealiseerde CineCrowd-films worden vertoond tijdens het festival voor de korte film Go Short. Drie ervan zijn geselecteerd voor de Nederlandse competitie. Daarbij is ook de openingsfilm van Go Short Code A1, een gestileerd minidrama dat ons binnenvoert in het hoofd van een ziekenbroeder die zojuist de gruwelijke gevolgen van geweld tegen hulpverleners heeft gezien.

En op een goede dag

Ook En op een goede dag, de nieuwste film van de gerenommeerde cineaste Heddy Honigmann, kwam deels via crowdfunding tot stand. Deze charmante komedie van dertig minuten, met Gouden Kalf-winnaar Nasrdin Dchar en Maryam Hassouni in de hoofdrollen, is losjes gebaseerd op de doorgaans humorloze discussie over het dragen van hoofddoeken. De film werd gemaakt in opdracht van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en daar ook grotendeels door gefinancierd. Maar om het budget rond te krijgen deed Honigmann met succes via CineCrowd een beroep op het publiek, dat ongeveer een zesde deel van het totale budget van 80.000 euro bij elkaar bracht. De film maakt deel uit van een aan Heddy Honigmann gewijde dvd-box. Go Short heeft vandaag de bioscooppremière.

Leo Bankersen

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands