Meteen naar de inhoud

Edelkoort signaleert ontwikkeling animatiekunst beter dan ze denkt

Op 12 augustus 2012, tijdens de slechtst bekeken Zomergasten-uitzending aller tijden (343.000 kijkers) vertelde trendvoorspeller Lidewij Edelkoort over The Johnny Cash Project. Een prachtig voorbeeld van wat crowdsourcing voor creativiteit kan doen: iedereen werd in 2010 uitgenodigd om een tekening toe te voegen aan een geanimeerde videoclip bij het laatste nummer van Johnny Cash. Inmiddels weten we wat en wie hier achter steekt: Google. Bedenkers zijn Aaron Coblin en Chris Milk, twee medewerkers van de zoekmachine die hun sporen al verdiend hadden met de interactieve webvideo van Arcade Fire.

De Johnny Cash video blijkt aan de basis te staan van nieuw, en veel groter project, dat de kunst van de videoclip en animatie wel eens naar een extreem hoger plan kan gaan trekken. Ze ontwikkelden This Exquisite Forest, website en online gereedschapskist in één, waarmee iedereen zelf aan de slag kan met animatie, en waarbij iedereen (dus jij ook) mag en kan voortborduren op het werk van anderen. Sterker nog: je mag pas een eigen animatiefilmpje starten als je eerst hebt bijgedragen aan een ander filmpje.

De analogie met een bos is treffend: ieder animatieproject begint met een enkele tekening, en elke nieuwe tekening of korte animatie die eraan wordt toegevoegd, draagt bij aan de stam. Later komen er vertakkingen bij, waarbij sommigen snel afsterven, en anderen tot de hemel doorgroeien. De vervloeiing van de analoge wereld (het bos), met de digitale (het animatiegereedschap en de film) is logisch en spreekt tot de verbeelding. Lidewij Edelkoort heeft dat goed gezien, al wist ze nog niet eens van dit project, dat afgelopen maand in het Tate Modern in Londen werd gelanceerd.

Daar kun je ook terecht in een ruimte die totaal gewijd is aan het project, en waarin je door het virtuele woud kunt rondlopen.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands