Meteen naar de inhoud

Wrang-poëtische Alzheimer-doc First Cousin Once Removed beste van IDFA

Twee tegenpolen waren komen bovendrijven. Zou de VPRO IDFA Award voor beste lange documentaire naar een persoonlijk gekleurde auteursfilm gaan, of naar een doortimmerd relaas over een grote kwestie? Naar Alan Berliners opmerkelijke portret van de aan Alzheimer lijdende dichter Edwin Honig, of naar Dror Morehs fascinerende inkijkje in de Israëlische geheime dienst?

In die laatste film, The Gatekeepers, zien we het Palestijnse conflict door de ogen van een zestal voormalige leiders van de organisatie die aan de frontlinie van Israëls war on terror staat. In tegenstelling tot wat je mogelijk zou verwachten tonen ze zich opmerkelijk pragmatisch en zelfs liberaal. Een visie uit onverdachte hoek, gemonteerd tot een meeslepend verhaal dat, nu het allemaal weer hoogst actueel is, met de grootste spoed door een omroep moet worden aangekocht.

Toch is het meer een gedreven journalistiek product dan een documentaire die een duidelijke handtekening van de maker draagt. Dat is wel het geval met de vanavond bekend gemaakte winnaar, First Cousin Once Removed van Alan Berliner. Eerder had hij al eens zijn eigen slaapproblemen tot onderwerp van Wide Awake gemaakt. Ook in First Cousin Once Removed is zijn uitgangspunt heel persoonlijk. Hij gaat op bezoek bij zijn verre oom en vroegere mentor Edwin Honig, ooit een door velen zeer bewonderde en succesvolle dichter, vertaler, literair criticus en universitair docent. Maar nu heeft Alzheimer zijn geheugen grotendeels weggevaagd. Toch flakkert er af en toe nog een dichterlijke ingeving op, alsof dat zich het moeilijkste laat uitroeien.

Volgens de jury heeft Berliner op intelligente, inventieve en poëtische wijze een prachtige, ontroerende en artistieke film gemaakt. Dat is inderdaad een redelijk accurate karakterisering. Daar zou nog aan toegevoegd zou kunnen worden dat Berliners bewondering en persoonlijke band een onbevangen benadering niet in de weg hebben gestaan. Nieuwsgierigheid en een open houding winnen het van voorgekookte sentimenten. Zo verbloemt hij niet dat Honig ook een zeer onaangenaam mens kon zijn, maar ja, ook daar weet hij niets meer van. Zo wordt het niet alleen een aangrijpend, tragikomisch en soms wrang persoonlijk portret, maar tegelijkertijd een essay over het belang van herinneren en vergeten.

Israël kwam overigens toch nog aan de orde. De Israëlisch-Nederlandse filmmaakster Esther Hertog sleepte zowel de debuutprijs als de prijs voor beste Nederlandse documentaire in de wacht met Soldier on the Roof. Drie jaar verbleef ze met regelmaat in een joodse settlement in het verder door Palestijnen bevolkte Hebron. Ze observeerde er het dagelijks leven, wat een sprekende impressie oplevert van de overtuigingen en doelstellingen van de orthodoxe joden aldaar. Een verkorte versie was afgelopen maandag al bij de VPRO te zien.

Opvallend is dat John Appels sterke openingsfilm Wrong Time Wrong Place, die zowel aan de internationale als de Nederlandse competitie deelnam, in beide categorieën zelfs geen nominatie kreeg.

Voor de overige winnaars van de zes competities zie www.idfa.nl

Hoewel het festival nog tot en met zondag loopt verwacht IDFA minimaal 200.000 bezoeken, een kleine groei ten opzichte van vorig jaar. Het aantal (inter)nationale gasten steeg tot 2.720. Ruim 6.000 scholieren uit het basis- en voortgezet onderwijs bezochten de schoolvoorstellingen.

 

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands