Meteen naar de inhoud

Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (2): hoe 3 procent in 3 x 33 procent veranderde

Het Bureau Promotie Podiumkunsten dat per 1 oktober wordt opgeheven, is niet het slachtoffer geworden van de cultuurbezuinigingen of de economische crisis. De Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC), de geldschieter van het BPP, heeft om andere, onduidelijke redenen de geldkraan dichtgedraaid. Het personeel moet weg, maar de taken van het Bureau worden door de Stichting overgenomen. Volgens de website Theaterkrant.nl wordt het personeel dat de Stichting daarvoor nodig heeft geworven via open sollicitaties. De gevolgde methode wordt vaker toegepast om tweespalt in een organisatie op te lossen. Sterker nog: in 2009 werd eenzelfde methode gebruikt om van de toenmalige directeur af te komen.

Update 14-8-2013: Inmiddels is duidelijk dat het beleggingsverlies dat de SPTC opliep in 2008, goedgemaakt is, maar dat er een veel groter probleem was ontstaan doordat men jarenlang de zogenaamde vrijval (het aantal niet verzilverde kaarten) te hoog heeft ingeschat: een schadepost van anderhalf miljoen euro, die aan het licht kwam in 2010. Hier leest u daar meer over. De huidige stap om het bureau op te heffen heeft daarom – formeel – niets met de gebeurtenissen in 2009 te maken, aldus Leo Pot, directeur a.i. van de SPTC en voorzitter van de VSCD..

Het is opnieuw een smetje op het blazoen van de Nederlandse Schouwburgdirecteuren. De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies VSCD heeft de SPTC opgericht en die heeft weer het beheer en uitgeven van de Theater- en Concertbon, tegenwoordig de ‘Podiumcadeaukaart’ ondergebracht bij het Bureau Promotie Podiumkunsten. Zo’n cadeaukaart en zo’n bureau bedruipt zich omdat er altijd een deel van de verkochte kaarten niet wordt verzilverd. Die ‘vrijval’ stond jaren op 20%, zoals ook bij de boekenbon het geval is, aldus het artikel van de theaterkrant. De laatste jaren, na de invoering van de elektronische kaart, daalde die vrijval kennelijk naar 17%.

En nu wordt het spannend.

Die daling met 3% was voor de SPTC reden om de bijdrage aan het BPP jaarlijks met ongeveer 30% te verlagen. In 2012 daalde de bijdrage namelijk van 1,2 miljoen naar 8 ton, dit jaar ging het opnieuw met zo’n bedrag omlaag en in 2014 zou er helemaal niets worden uitgekeerd.

Dat kan dus niet voortkomen uit die dalende ‘vrijval’. Wanneer we in onze eigen archieven kijken, lijkt het eerder te maken te hebben met een vrije val van iets anders: het belegde vermogen van de SPTC. Die SPTC was er namelijk bij de voorlaatste economische crisis als eerste bij om het belegde vermogen te laten verdampen. 2 miljoen raakten ze kwijt aan beleggingen, en ook al wisten ze er weer een kleine miljoen van terug te schrapen, helemaal bovenop zijn ze er kennelijk niet gekomen.

Net als in 2009 zal een deel van het personeel van het BPP die bui hebben zien hangen. Ze konden alleen bij niemand aankloppen, want de voorzitter van de vereniging is toevallig dezelfde persoon als de directeur van de stichting die  die voorzitter zou moeten controleren.

Dat klaagt niet lekker.

Of: het klaagt misschien wel lekker, maar het resultaat is wel dat je vervolgens op straat gezet wordt. En als de rook is opgetrokken weten we wie er in genade terug is aangenomen in dienst van de SPTC, en wie er gesneuveld is, wegens gebrek aan loyaliteit.

Goed om te weten
O, ja. De subsidie van het rijk, bestemd voor de internationale promotie van de Nederlandse podiumkunsten, lijkt nog steeds in handen te zijn van SPTC, dan wel VSCD. De vraag is of het overheidsgeld daar even veilig is als de opbrengst van de Podium Cadeau Kaart.

1 reactie op “Bureau Promotie Podiumkunsten kaputt (2): hoe 3 procent in 3 x 33 procent veranderde”

  1. de digitale podiumcadeaukaart valt onder een ander bancair regime dan de oude papieren concertbon, waardoor de vrijval niet meer zo hoog mag zijn als voorheen. Dat effect is onvoldoende aan bod gekomen bij de invoering van de digitale kaart, naar ik begrepen heb. “foutje, bedankt!”

Reacties zijn gesloten.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaBekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands