Meteen naar de inhoud

Emio Greco gaat ‘misschien’ CCN Ballet de Marseille leiden.

[UPDATE 19-2-2014: inmiddels is de aanstelling definitief]

Deze week doken er in de Franse media berichten op dat Emio Greco als enige gegadigde is overgebleven om de opvolger te worden van Frédéric Flamand bij het het CCN Ballet National de Marseille. De minister van Cultuur moet de benoeming echter nog bevestigen, zo meldt ICKamsterdam.

Er is rond de opvolging van Flamand een heuse strijd gaande, zoals  wordt beschreven in Le Nouvel Observateur. Andere gegadigden waren José Montalvo, Richard Siegal en Marguerite Donlon.

Emio Greco en Pieter Scholten zijn artistiek leider van het in Amsterdam gevestigde Internationaal Choreografisch Kunstencentrum, ICKamsterdam, dat qua structuur en uitgangspunten geïnspireerd is door de Franse structuur van ‘Centres Choreographiques‘.

[Tweet “Nederland heeft al langer moeite om internationaal talent vast te houden”]

Als de benoeming doorgaat, zal dit de nodige vragen oproepen in Amsterdam, waar Greco en Scholten leiding geven aan het Amsterdams stadsgezelschap. Kunnen twee zulke zware jobs gecombineerd worden? Tegelijkertijd is het duideijk dat Amsterdam en Nederland al langere tijd moeite hebben om choreografen met enige staat van dienst vast te houden.

 

3 reacties op “Emio Greco gaat ‘misschien’ CCN Ballet de Marseille leiden.”

  1. Fransien van der Putt

    Gabriel Smeets vertrok recentelijk naar Zweden, Bettina Masuch keerde moegestreden terug naar Duitsland (al hield ze iets van een programmeur job aan), Anouk van Dijk vertrok naar Australië, Nanine Linning naar Duitsland, etc. Moelijker is het om aan te geven wie er allemaal niet naar Nederland komen vanwege de gebrekkige financiële situatie. Nog moeilijker is het om aan te wijzen wie er had kunnen doorbreken in Nederland, maar dat nu elders doet.

  2. “Tegelijkertijd is het duideijk dat Amsterdam en Nederland al langere tijd moeite hebben om choreografen met enige staat van dienst vast te houden.”…..en toen was het verhaal afgelopen. Toelichting, voorbeelden?

Reacties zijn gesloten.

Fransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en criticus. Zij werkt o.a. met Lana Coporda, Vera Sofia Mota, Roberto de Jonge, João Dinis Pinho & Julia Barrios de la Mora en Branka Zgonjanin. Zij schrijft over dans en theater voor Cultureel Persbureau, Theaterkrant en Dansmagazine. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Binnen haar werk heeft zij speciale aandacht voor de betekenis van archieven, notatie, discours en theatergeschiedenis in relatie tot dans in Nederland. Samen met Vera Sofia Mota onderzoekt zij in opdracht van www.li-ma.nl het werk van video-, installatie- en peformance- kunstenaar Nan Hoover.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands