Meteen naar de inhoud

4 redenen waarom De Stijl gehandicapt is zonder Hendrik Valk

Rechte lijnen, eenkleurige vlakken. Rood, geel, blauw en wit. De essentie van de werkelijkheid weergeven. Dat was het streven van de schilders van De Stijl in de eerste helft van de vorige eeuw. In dezelfde tijd had ook Hendrik Valk dit ideaal. Hem werd dan ook in 1916 door Theo van Doesburg gevraagd tot De Stijl toe te treden. Dat deed hij niet. Toch zijn de raakvlakken tussen Valk en de Stijlkunstenaars groot. Het Mondriaanhuis in Amersfoort laat met de tentoonstelling ‘Hendrik Valk in de stij...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

Maarten Baanders

Free lance kunstjournalist Leidsch Dagblad. Tot juni 2012 medewerker Marketing en PR bij het LAKtheater in Leiden.Bekijk alle berichten van deze auteur

Rechte lijnen, eenkleurige vlakken. Rood, geel, blauw en wit. De essentie van de werkelijkheid weergeven. Dat was het streven van de schilders van De Stijl in de eerste helft van de vorige eeuw. In dezelfde tijd had ook Hendrik Valk dit ideaal. Hem werd dan ook in 1916 door Theo van Doesburg gevraagd tot De Stijl toe te treden. Dat deed hij niet. Toch zijn de raakvlakken tussen Valk en de Stijlkunstenaars groot. Het Mondriaanhuis in Amersfoort laat met de tentoonstelling ‘Hendrik Valk in de stij...

Je kunt nu inloggen om verder te lezen!

Welkom in het archief van Cultuurpers! Als lid heb je toegang tot alle, meer dan 4000 berichten die we sinds onze oprichting in 2009 hebben geplaatst!

(Recente berichten (jonger dan drie maanden) zijn voor iedereen te lezen, dankzij onze leden!)

Word lid, of log hieronder in:

nl_NLNederlands