Meteen naar de inhoud

Robin Williams, geliefd en toch miskend

Geliefd was de Amerikaanse acteur Robin Williams zeker. Dat blijkt wel uit de overvloedige reacties na zijn onverwachte overlijden. Extra tragisch dat het vermoedelijk zelfmoord betreft, na geworsteld te hebben met depressie en drank- en drugsproblemen. Maar het is ook wrang dat de zo geliefde Williams sinds 2002 niet meer de kans kreeg om te schitteren in een gedenkwaardige hoofdrol.

Zijn reputatie als komiek en acteur stoelt vooral opeen aantal films uit de jaren tachtig en negentig. In zijn beste werk, waaronder zijn doorbraakfilm The World According to Garp (1982) liet hij zien hoe de komiek en de serieuze acteur naadloos in elkaar overliepen. Zijn enige Oscar kreeg hij voor de rol van getraumatiseerde psychiater in Good Will Hunting (1997). Beklemmend was de griezelige eenzaamheid van zijn personage in One Hour Photo in 2002, het jaar waarin hij ook te zien was naast Al Pacino in de thriller Insomnia.

Hoe is het dan toch mogelijk dat Hollywood hem sindsdien veroordeelde tot bijrolletjes en flauwe kolder? Het lijkt wel of er voor hem in de steeds sterker op blockbusters steunende filmwereld geen plaats meer was. Want nu we er even bij stil staan, zo’n film als Garp, die de chaos van het leven viert, bloedserieus en tegelijk hilarisch is, en grote klasse voor een groot publiek biedt, dat zien we bijna niet meer.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands