Meteen naar de inhoud

Ruth Mackenzie neemt de toekomst mee. Het Holland Festival krijgt een spannender baas dan je dacht.

Het Holland Festival kreeg in de persoon van de Britse Ruth Mackenzie een volslagen onbekende nieuwe directeur. Althans, voor ons. De flamboyante, artistiek buitengewoon vooraanstaande operaregisseur Pierre Audi maakt plaats voor een vrouw die zich vooral als manager van festivals en culturele instellingen heeft gepresenteerd, maar naar wier ideeën het gissen is. Toen ze gepresenteerd werd herkende geen van de aanwezige journalisten haar. Een paar vonden haar aan de oude kant voor iemand die vernieuwing zou moeten brengen.

Welnu. Dat gaat ze vast doen. We kunnen al  een tipje van de sluiter oplichten: met wat Mackenzie nu doet, zou ze de toekomst van het Holland Festival weleens een stuk digitaler kunnen maken dan die nu is.

Hoe we dat weten? Uit de digitale krant. Mackenzie is namelijk voor ze officieel fulltime aan de slag gaat bij het Holland Festival een beetje aan het interimmen in Engeland. Zo werkt ze nu als artistiek leider van The Space, en dat is heel spannend. The Space is een initiatief van de BBC en The Arts Council, dat veel meer beoogt te zijn dan een online galerie waar kunstenaars van over de hele wereld hun dingetje kunnen tonen. Hoewel dat wel een deel van het feestje is, gaat The Space namelijk veel verder dan dat. Het is ook een platform dat opdrachten verleent en dat actief op zoek gaat naar wat er nu, en vooral over twintig jaar hot and happening zal zijn in de kunst.

En daar heeft Mackenzie dus wel ideeën over. Zo verklaart ze dat de spelletjesspelers en -makers van nu het kunstpubliek en de kunstenaars van morgen zijn: “The average person looks at their mobile 100 times a day, so just imagine if art were a part of that diet. What if, instead of playing Candy Crush, you did art?”

Met een beetje mazzel is The Space dus het platform waarop we dat gaan ontdekken. Maar beter nog is dat Mackenzie haar moderne opvattingen meeneemt naar Amsterdam. Het is daar wel tijd voor een digitale revolte. Een voordeel is dat digitale kunst vaak nog een stuk efficiënter kan worden gemaakt en verspreid dan een gemiddelde mega-opera.

There’s access to the means of creating art that simply wasn’t there 20 years ago,” verklaart Mackenzie. “You can talk about finding new audiences, but I think we’re going to find new artists too.”

#Zinin.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands