Voor de nieuwe Dansfoto van het Jaar-verkiezing stellen we de genomineerde fotografen graag aan u voor. Aan de hand van vijf vragen. Deel 3: Bob Karman. ‘Bij dans komt alle creativiteit samen.’

Toen zijn kinderen naar de middelbare school gingen kon Bob Karman ‘oneconomisch veel tijd in fotografie steken’. Dansfotografie is voor hem een combinatie van sport- en concertfotografie. Bob fotografeert met Canon-apparatuur.

Waarom fotografie?

Op mijn 18e ging ik met 4 vrienden op vakantie en vlak daarvoor kocht ik samen met mijn vader mijn eerste spiegelreflex camera. Een Practica STL3. Fotografie werd al snel een passie.

Waarom dansfotografie?

Bij dans komt alle creativiteit samen. Als licht, geluid, beweging, verhaal en emotie in balans zijn dan kom ik in mijn element. Ik sta dan ook regelmatig met tranen in mijn ogen te fotograferen. Voor mij begon de dansfotografie met het fotograferen van The Ultimate Dance Battle, vervolgens So You Think You Can Dance en Everybody Dance Now.

Voor je verder leest...

Blij met dit verhaal? Klik dan op 'like' en maak Facebook rijk.

Of:


Klik op 'lid worden' en maak Cultuurpers sterk.

Wat wil je met je werk bereiken?

Als iedereen die meewerkte aan een dansproductie zijn of haar aandeel in die productie in de foto herkent en daar trots op is dan heb ik bereikt wat ik wil. Dat kan een danser zijn, een choreograaf, een belichter, een fan, een ouder of ander familielid. Ik hoop dat mijn foto’s technisch en inhoudelijk zo goed zijn dat ik voor mooie producties gevraagd wordt.

Wat maakt een goede dansfoto?

In ‘verhalende’ foto’s probeer ik de essentie van het moment vast te leggen. Bij dans is dat een enorme uitdaging. Bij een dansfoto wordt in gemiddeld 1/125 van een seconde het moment vastgelegd: de beweging, het licht en de emotie bevroren terwijl je het element geluid verliest. De foto moet herkenbaar zijn voor de scène of zelfs de hele uitvoering. Als dat lukt dan is het voor mij een goede foto.

Wat vind je van je nominatie?

Ik heb dit jaar veel mooie dansfoto’s lang zien komen. Als er zoveel serieuze competitie is dan ga je twijfelen of jouw foto wel goed genoeg is. Wanneer je foto door twee vakmensen aan de top genomineerd wordt is dat op zich al een hele eer en ik ervaar dat als een enorme waardering.

De foto hierboven van Bob Karman is een van de 6 genomineerde foto’s. Hans van Manen en Thomas Cott (Alvin Ailey American Dance Theater) maakten een selectie uit 43 inzendingen.

> Stem hier op de Dansfoto van het Jaar 2014