Het Nationale Ballet wil vervolg succesvol Narnia

Junior Company Het Nationale Ballet - ISH - Narnia - foto Fenna van der Vliet - Studio BREED 25
Junior Company Het Nationale Ballet - ISH - Narnia - foto Fenna van der Vliet - Studio BREED 25
Dit verhaal lees je gratis. Als je lid word, lees je meer, en kunnen wij overleven.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

Waar Disney worstelde om de rechten te verkrijgen voor de film, kreeg Het Nationale Ballet het voor elkaar er een ballet op te maken. Narnia was wereldwijd een van de meest populaire kinderboeken, tot Harry Potter verscheen. Maar dankzij de verfilming kwam Narnia van schrijver C.S. Lewis overal en zelfs bij Het Nationale Ballet terecht. Succes ligt soms in werelden van uitersten.

Artistiek leider Marco Gerris van dansgezelschap Ish zag de film en las daarna het boek. Wat hem en Ernst Meisner (artistiek leider Junior Company van Het Nationale Ballet) aansprak waren de twee verschillende werelden in het verhaal van Narnia. Gerris (een geboren Filippijn die opgroeide in een weeshuis en later naar België ging) is al jaren bekend met dat thema. Hij werkte met Meisner maar liefst twee jaar aan de productie Narnia en ziet Nationale Opera & Ballet als een verdiend podium voor urban dance.

Urban dance

Eerder al flirtte Het Nationale Ballet met urban. En wie niet? Abou Lagraa, een op Forsythe georiënteerde danser drilde in 2011 met verve Algerijnse breakdancers van de straat (dubbelinterview met Marco Gerris hier), Russell Maliphant probeerde het onder veel kritiek in 2012 in Utrecht en L.A. Dance Project danst met Lil Buck in de tuin van Versailles. Iedereen wil wat meepikken van de energie van urban dance. Of een nieuw en jong publiek vinden. En dat nieuwe, jonge publiek ziet graag echtheid. Urban dance biedt het.

Hip hop verraadt ballet

Breakdancer Edmund verraadt in Narnia zijn twee zussen en broer. En laten die nou net balletdansers zijn. Wellicht toeval, maar hip hop of breakdance toont ook waar ballet tekortschiet anno 2015. Want waar ballet gespeelde emotie is, is hip hop rauwe expressie. Urban dance boeit de regels van het elitaire ballet niet. Geen keurslijf van een jarenlang onderwerpen aan een saai regime van oefeningen, maar individuele drang, je met de groep meten en telkens aanpassen. Ballet is dan ook meestal een geraffineerd patroon van pasjes dat een handeling of gevoel moet uitdrukken. Bij urban drukt de danser zich vooral en eerst uit en hoe zijn lichaam dat doet ziet ie vanzelf wel.

De leeuw, de heks en de kleerkast

De Brit C.S. Lewis schreef eigenlijk een verhaal om aan zijn petekind voor te lezen. Later ontstond een serie van zeven in de Kronieken van Narnia. Lewis maakte naam met boeken als Mere Christianity en The Screwtape Letters (Brieven uit de hel). Geen lichte kost, maar Sir Anthony Hopkins gaf de man indrukwekkend gestalte in het breekbare Shadowlands. Punt is dat aan Narnia een diepgelovige thematiek ten grondslag ligt. Neem je die weg, en dat gebeurt hier, houd je net zoiets over als de openluchtshow Ravelijn in de Efteling van kinderboekenschrijver Paul van Loon. Toevallig 5 kinderen die een andere wereld binnenstappen en helden worden. Met meer zichtbaar uitgewerkte diepgang zou Narnia daarom aan kracht winnen.

Dit verhaal lees je gratis. Beloon het met een kleine donatie.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie

Dans is het succes

Maar kracht is er volop in Narnia. Allereerst in Gil Gomes Leal die een onnavolgbaar enge wolf uitbeeldt. (Elk sterk verhalend ballet kent een sterke slechterik.) Dietrich Pott als de leeuw Aslan, een bonk energie; de whacking hoekige huishoudster Sarada Sarita Keilman; de vileine en flexibele ijsheks YuanYuan Zhang en haar Carl Refos als de sterke dwerg; de swingende en ontwapenende bevers Raquel Tijsterman en Arnold Put; Thomas van Damme als Mr. Tumnus; Marnix Lenselink als tappende kerstman en Cristiano Principato, de solitaire en rustgevende link (lantaarnpaal) tussen de twee werelden.

Digital dance heeft de toekomst?

De videoprojectie van Aitor Biedma op het achterdoek wordt pas echt interessant zodra dansers het driedimensionaal of Escherachtig gebruiken. Slim zijn de technische changementen: Daft Punk-achtige figuren (creatieve kostuums van René van der Leest) beelden bijvoorbeeld de jassen uit in de klerenkast waar de vier kinderen de Narnia-wereld door binnentreden. De spannende soundscape is van niemand minder dan de Britse succescomponist Scanner. Toch doet de digitale aanpak denken aan de discussie wat beter was: de lp of de cd. Al had een van de dansers maar even een fluit opgepikt om een akoestisch deuntje te spelen. Dan had je helemaal het beste gehad van twee werelden.

Narnia is een familievoorstelling waar je jezelf en je kind een plezier mee doet. Zo ook (Andere Tijden) Hans Goedkoop. De productie reist najaar 2015 met 30 voorstellingen door het land. En er is al interesse getoond vanuit het buitenland. Dus voor je het weet komt er een vervolg. 

Dit verhaal lees je gratis. Het zou prachtig zijn als je meer verhalen mogelijk maakt met een lidmaatschap.
Instituut lidmaatschap
180 euro per jaar
Speciaal voor organisaties, bedrijven en instituten die hun lidmaatschap willen delen met hun personeel en medewerkers.
Deel inlog en adres met maximaal 10 medewerkers
25% korting op advertenties en advertorials
1 stem in de Algemene Ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (automatisch verlengen)
40 euro per jaar.
Voor natuurlijke personen en zzp'ers.
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Maandkaart (automatisch verlengen)
4€ / maand
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers.
Géén stemrecht in de Algemene Ledenvergadering
Bijna alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur
Persoonlijk Jaarlidmaatschap (handmatig verlengen)
50 euro per jaar
Voor natuurlijke personen en ZZP'ers
25% korting op advertenties en advertorials
Stemrecht in de algemene ledenvergadering
Alle voordelen van het lidmaatschap
Een nieuwsbrief met verhalen zonder betaalmuur

Meer info

 

(Headerfoto: Fenna van der Vliet)
Goed geschreven? Met een ´like´ betaal je Facebook. Ik zou het prachtig vinden als je Cultuurpers een donatie deed.

help mee

Bedrag
Persoonlijke informatie