It’s dance, but not as we know it. Zo kun je de huidige editie van dansfestival Voorjaarsontwaken van Korzo en Nederlands Dans Theater het beste omschrijven. Met twee wonderlijke uitschieters, van choreografen Tom Weinberger en Kenzo Kusuda.

Voorjaarsontwaken is een festival van kansen. Je kunt er als choreograaf naam maken. Zoals Jan Martens (die net een Charlotte Köhler Prijs won) deed  in 2011. Korzo werkt met Nederlands Dans Theater samen aan dit kleine festival. Dat begint dit keer met de korte film Slow van de in Den Haag werkzame Karel van Laere. De videokunstenaar benadert op een absurdistische manier de strakke werkelijkheid in Taiwan, zoals Dom Joly ooit in Engeland deed met Trigger Happy. Daarna volgt de inbreng van Nederlands Dans Theater met Aphasic, een solo van Alexander Anderson en Once Upon a Time van Menghan Lou. Ook freelancer Rutkay Özpinar doet een serieuze gooi naar het choreografenvak met het duet Grip.

Kielzog van Kylián

De NDT-makers hebben de ambitie op een groot podium te staan. Dat gebeurde met deze werken dan ook tijdens Switch, het benefietprogramma van en door dansers van NDT. In de zaal van het Korzo theater valt op dat de dans van Roger van der Poel en Madoka Kariya wel sterk is, maar dat de ruimte eromheen er niet toe doet. Je ziet  vooral dans in een vlucht naar voren, een aaneenschakeling van complexe minibewegingen. De omschakeling naar klassieke muziek, een schouderlift en een moment van emotie vormen bij Once Upon a Time een welkome afwisseling. En voor wie toch in het kielzog van Kylián wil blijven: met Korzo als schatbewaarder van rijke en inheemse dansstijlen zou een samenwerking met Nederlands Dans Theater toch zomaar ook tot een nieuwe Stamping Ground kunnen leiden.

Exceptions Occur

Het vuurwerk komt echter uit een andere hoek: die van L-E-V. Beginnend choreograaf Tom Weinberger was medeoprichter van dit dansproject van Sharon Eyal en Gai Behar. De intense Israëlische danser, met hipsterbaard en staart, fascineert in alles. Met gedisloceerde ledematen en al, is een arabesque bij hem geen arabesque maar een constructivistische diagonaal. Wat hij en danseres Milena Twiehaus aan het doen zijn? Tja. Het is contactimprovisatie zonder contact. Proberen en opgeven. Weglopen of inzinken. Aftasten en testen. Alles met onwaarschijnlijk veel techniek. Dit is waar Korzo Korzo voor is, kun je de directeur horen denken. Dans met minder middelen maar met optimaal resultaat. Nieuwe wegen. Kansen geven.

Voor je verder leest...

Wij doen ons best om onafhankelijke en volledig professionele journalistiek over de wereld van kunst en cultuur te brengen. Journalistiek die al heel veel mensen waarderen, omdat het op zo weinig plekken nog gebeurt. We kunnen daarmee doorgaan als jij lid wordt of ons steunt met een donatie.
Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen.

Donzen hunebed

De Japanse regisseur van animatiefilms Hayao Miyazaki wordt geroemd om het scheppen van een wonderlijk universum. De in Nederland woonachtig Japanse choreograaf Kusuda kan het ook en gebruikt daarvoor dans. Zijn -in gouden nachtpon gestoken- Indiaas geschoolde danseres Indu Panday doemt op uit een reuzedekbed. Ik staar naar de reclamefolder van een beddenspeciaalzaak. Nee, het blijkt een sprookje van wolken. Dan verandert het dekbed van stenen in een grote sleep van een bruidsjapon. De lieftallige danseres kijkt naar mij in het publiek. Hoe ontwaart ze mij in het donker? Wacht, ze kijkt iedereen aan. Ik hoor schapen mekkeren en een stoomboot toeteren.

Kusuda is rijp voor het grote werk. Deze slow-motion danswereld hoort thuis in de Kröller-Müller beeldentuin. Als het droog is.

 

 Het programma van Voorjaarsontwaken verschilt per dag. Klik hier voor het programmaoverzicht.  
(Headerfoto: Rob Hogeslag)