Meteen naar de inhoud

Theaterfestival Boulevard: Niet het Avignon, maar het Berlijn van Nederland?

Er zijn veel redenen om niet op vakantie te gaan. Het kost geld, je komt gestresster terug dan je ging, het eten deugt niet, het kost tonnen CO2 en het vergroot het onderlinge begrip tussen landen ook al niet. Reden genoeg dus, om gewoon hier te blijven en van de vrije tijd te genieten die je van de baas, of van jezelf, als je zzp’er bent, gekregen hebt. Zonder afgeblaft te worden door luchthavenpersoneel.

Een van de beste manieren om dat te doen, zeker als je geen zin hebt in overvolle stranden met obese ingevette toeristen, is: zomerfestivals.

Dat weten meer mensen en daarom doen die festivals het ook zo goed. Vooral de groten: Over ‘t IJ, Noorderzon en Boulevard. Alledrie anders, en alledrie de reis waard, ook al woon je niet toevallig in respectievelijk Amsterdam Noord, Groningen of Den Bosch. En dan is Den Bosch eigenlijk nog wel het bijzonderst. Ik geef een lijstje, waarom:

1 Mooie mix van grote kunst en slim vermaak

Het Avignon van Nederland. Zo willen sommige fans het festival graag zien. En ze hebben een punt. Den Bosch is ongeveer even groot de Zuid-Franse stad waar elke zomer een enorm festival honderdduizenden bezoekers trekt. De voorstellingen van het hoofdprogramma behoren tot de wereldtop en wie niet tot de (rijke) gelukkigen hoort die daar een kaartje voor konden bemachtigen, kan zijn hart ophalen op de vele pleinen in de stad, en in alle schuren, huiskamers en kelders waar de twee ‘Off’-festivals zich afspelen. Inderdaad: twee, want zoals het de Fransen betaamt heeft ooit iemand zich afgescheiden van het Officiële ‘Off’ en een eigen ‘Off’ opgericht. Kom je in het kaartkantoor van de ene ‘OFF’ weten ze niets van de andere, en omgekeerd. Dat noemen we Franse gezelligheid en daar reis je graag 1300 kilometer voor.

Den Bosch heeft best wel wat grote kunst, al moet Toneelgroep Amsterdam er zijn opwachting nog maken. Maar Boulevard heeft vooral veel verrassende dingen, en voorstellingen uit het Vlaamse circuit, vaak veel eerder dan dat ze in de rest van het land te zien zijn. Ik kijk nu al uit naar Compagnie Cecilia’s voorstelling ‘Chet’.

Voor het ‘Off’-gebeuren zorgt de alternatieve locatie: jonge makers, jeugdvoorstellingen, experimenten: eigenlijk teveel en te leuk, al is het risico op een enkele misser altijd aanwezig. Vorig jaar maakte ik er een paar mee: geen nood, het festival kan het hebben. De locatie is nu ingericht als biertuin. En dat zorgt voor een kleine nuance van de eerste zin van dit stukje: festival Boulevard is niet Avignon, het is Berlijn. Sort of.

2 De horeca is beter

Het is goed eten in Den Bosch, en het festivalplein is nog steeds the place to be. Hier is wel iets opmerkelijks aan de hand. De vaste terrassen aan de Parade trekken een totaal ander publiek dan het open festivalterrein, en dat is alleen maar sterker geworden sinds de lokale horeca-ondernemers niet meer als pachter optreden van de eet- en drinktenten op het festivalterrein. Alles is nu op elkaar afgestemd, en er wordt op hoog niveau gekookt, uit tamelijk veel hoeken van de wereld. Zelfs de Fish & Chips was vorig jaar te eten.

3 De busbegleiders zijn nog steeds uniek

Dat moet je gewoon meemaken.

4 De stad draagt het festival op handen

Het belangrijkste aan Festival Boulevard is de inbedding in de bevolking. De Bosschenaren zijn trots op het festival en ook als het even mis dreigt te gaan steken ze de handen uit de mouwen om de zaak op te lossen. Vorig jaar bleek iemand asbest gevonden te hebben in een gebouw waar een groot deel van het festival zich zou afspelen: de stad: bewoners maar vooral ook de lokale ondernemers en de bevolking, zorgden binnen een paar dagen voor een alternatieve locatie. Best zeldzaam. Overigens heeft het Theater a/d Parade nu een asbestprobleempje, dat inmiddels ook voortvarend wordt aangepakt.

5 Het is de beste brug tussen het buiten- en binnenseizoen

Augustus is de warmste, en soms ook natste maand van het jaar, dus is het logisch om alles buiten te programmeren, maar ook te zorgen voor dingen onder dak, al dan niet met airco. Daarom heeft Theaterfestival Boulevard niet alleen mooie voorstellingen op onverwachte buitenlocaties, maar is er ook Het Theater aan de Parade, dat steeds volop meedoet. Zo maak je heel makkelijk de overgang van de kuipstoeltjes op de buitentribune naar het rode pluche van het theaterseizoen.

Ik ga er zijn en zie u daar graag.

Goed om te weten

Festival Boulevard duurt van 4 t/m 14 augustus 2016.

Dingen om naar uit te kijken:

Het Torentje. Daan Windhorst en Oscar Kocken zijn van de goede ideeën. Vorig jaar zag ik hun ‘Zomaargasten’ en was verkocht. Dit jaar brengen ze een oude festivaltopper terug: Het Torentje. Politiek theater dat elke voorstelling anders is, en altijd verrast. In het tentjestheater op het festivalplein.

Chet. Muzikale ode aan Chet Baker. Compagnie Cecilia maakte eerder het theaterorigineel van The Broken Circle Breakdown, dus dat zit wel snor.

Eten met André Manuel en Geert Hautekiet. Op Theaterfestival Boulevard zijn alle makers van dichtbij aan te raken en te zien. Je klunt zelfs met ze eten. Zelf zou ik graag aanschuiven bij Geert Hautekiet en André Manuel, voorafgaand aan hun programma XIX.

Inlichtingen.

 

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5€ / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36€ / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands