Meteen naar de inhoud

PODCAST! Waarom zo bescheiden? Modest Fashion viert exuberante bedekking als nieuwe modestroming.

Sinds een nog steeds beroemde, uitstekend geklede theatergodheid mij in 1991 wegens mijn shabby garderobe ongeschikt verklaarde voor een toekomst in zijn theater is het tussen mij en de mode nooit meer echt goed gekomen, al behoedt mijn echtgenote me tegenwoordig voor al te grote missers. Geen heel goed uitgangspunt voor een reportage over een modetentoonstelling in Schiedam, maar vooruit. Je hoeft er niet perfect gekleed bij te lopen om iets over kleren te kunnen zeggen, in alle bescheidenheid. 

In 2002 schreef ik – omdat ik net nieuw was op de Utrechts Nieuwsbladredactie en verder niemand er zin in had – een stuk over de nieuwe modecollectie van dat jaar. Het was februari, ik constateerde dat 9/11 zichtbaar effect had gehad op de ontwerpen. Dat jaar opvallend veel camouflagepatronen voor de mannen en zowaar een burqa-look voor de vrouwen. Het stuk vond gretig aftrek bij de regionale dagbladen van de GPD. 

Moncler/Valentino. Met op de achtergrond fotos van Suzanne Jongmans. Foto: Wijbrand Schaap

Hoofdletters

Nu, bijna 20 jaar later, is Modest Fashion een dingetje. Een miljardendingetje ook nog eens. Via Instagram en Pinterest kunnen ook vrouwen uit meer religieuze samenlevingen hun rol pakken als influencer en zo werd een meer bedekkende look hot in modeland. Grote modehuizen brengen kleding op de markt die oorspronkelijk alleen bedoeld leek voor de islamitische klanten. Die wint nu ook elders aan populariteit. Dus heeft modest fashion hoofdletters gekregen, en doen modeduiders over de hele wereld  hun best om de nogal beperkende betekenis van het begrip ‘modest’ weg te redeneren. ‘Modest’ staat dankzij hen niet langer voor ‘bescheiden’, ‘kijk maar niet naar mij’, ‘kuis’ en ‘ik ben er niet’, maar voor bijna het tegendeel. 

‘Patriarchy is history’: hoop, wens of feit? Foto: Wijbrand Schaap

Bij de opening van de indrukwekkende expositie over ‘Modest Fashion’ in het Stedelijk Museum van Schiedam stelde directeur Deirdre Carasso dat ongemak deel uitmaakt van het verhaal dat het museum vertelt. Hoe kan iets dat verhult nu juist staan voor vrijheid? Rajae el Mouhandiz, de actrice die met het idee voor de expositie kwam, vertelt dat het hele idee van Modest Fashion juist is dat vrouwen zich niet neerleggen bij een door de buitenwereld, lees: mannen, opgelegd modebeeld. Ze verwijst daarbij ook naar de beweging: waarom moeten vrouwen altijd een lustobject zijn en is de mode daar ook op gericht?

Patriarchaat

Dat maakt het allemaal best lastig om over na te denken. Suggereert die opvatting over modest fashion dan niet dat vrouwen die zich niet ‘modest’ kleden en gedragen het -gedrag van mannen juist over zich afroepen? Er zijn immers ook nu nog landen waar daders van verkrachting worden vrijgesproken omdat het slachtoffer een strakke spijkerbroek droeg. Je zou kunnen zeggen dat modest fashion dan juist een geweldige knieval is voor het patriarchaat. 

‘Is mijn lichaam openbaar?’ Veelzeggende sluiers in meer talen in Schiedam. Foto: Wijbrand Schaap

De expositie in Schiedam richt zich niet op die vragen, maar juist op het emanciperende karakter van een modestroming die keuzevrijheid benadrukt. Keuzevrijheid om bedekkende kleding te dragen, niet omdat dat moet van mannen, maar omdat je dat als vrouw zelf wilt. Opvallend genoeg staat modesty in Schiedam voor trots en individualisme, en is er zelfs een neonkunstwerk dat het einde van het patriarchaat bezingt, vlak naast een monitor waarop de indrukwekkende videoclip van Anouks ‘It’s a new day’ wordt afgespeeld. Empowerment als  tegenwicht tegen onderdrukkende verhulling. 

Gezicht

Dat sprak ook uit de woorden van de moeder van een van de samenstelsters van de expositie. In haar openingsspeech vertelde deze vrouw, in Marokko geboren en in in Nederland getogen, vol enthousiasme dat de aandacht voor ‘modest’ mode in haar wereld juist hielp om de vrouwen een gezicht te geven, een nieuwe identiteit. 

Of dat voor iedereen geldt, moeten we voor onszelf uit gaan maken. De expositie in Schiedam is daar een mooi startpunt voor. Luister hier alvast naar de openingstoespraken.

Goed om te weten Goed om te weten
Modest Fashion is nog tot en met 9 februari 2020 te zien in Stedelijk Museum Schiedam.

 

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands