We wisten het al, maar nu is het officieel. MusicalMakers gaat naar de plek waarvoor Circus Elleboog geen geld meer had. Het in grote haast opgerichte musical-lab ‘MusicalMakers’ waarmee de VandenEnde Foundation voor het eigen theater (DeLaMar) 750.000 euro subsidie wist binnen te harken, aangevuld met de minimaal 500.000 euro die samenwerkingspartner Stichting ROSE in Den Haag en Amsterdam kreeg, bracht vandaag het persbericht naar buiten.

Avatar

Beste lezer!

Cultuurpers zoekt de verhalen op die je nergens anders leest. We graven dieper. We kunnen dat doen dankzij de steun van lezers zoals jij. Je donatie is meer dan welkom!
Doneer hier

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij wisten dat natuurlijk vorige week al, en gisteren bevestigde Joop van den Ende het ook in een interview met De Volkskrant: hij is niet tevreden over de kwaliteit van veel nieuw musicalaanbod, en wil dat zelf nieuw ontwikkelen, met zijn eigen mensen. Voor zijn eigen club.

Tegen Hein Janssen vertelt hij:  ‘We merkten dat het musicalaanbod qua niveau naar beneden ging. Vooral nieuw gemaakte producties vielen tegen. Dan reserveer je in DeLaMar dus drie maanden voor Mandela, en blijkt dat een heel slechte voorstelling te zijn. Of je zit met zoiets als ’t Schaep met 5 Pooten opgescheept. Waarom wordt dat in vredesnaam gemaakt? Maar goed, het ontwikkelen van nieuw repertoire is het moeilijkste wat er is, en zeer kostbaar. Daarom is het goed dat er nu zo’n productiehuis voor nieuwe en cultureel diverse musicals komt.’

MediaLane

Van den Ende laat in dat interview ook weten dat hij geen kaartjes meer hoeft te verkopen. Die last rust nu inderdaad op de schouder van dochter Iris, die met haar bedrijf MediaLane in de voetsporen van haar vader is getreden. Zij is op zoek naar kantoor- en repetitieruimte, en zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook intrekken bij DeLaMa-West, net als Rose Stories, dat via meerdere subsidieaanvragen is toegetreden tot zowel de basisinfrastructuur van Amsterdam, als die van den Haag.

Voor je verder leest...

Alleen dankzij onze leden kunnen we dit soort verhalen blijven vertellen.

Word Lid!

Daarmee ontstaat duidelijk iets meer dan een klein onafhankelijk ontwikkellaboratorium voor nieuwe musicals. Albert Verlinde, tussen wie en Joop van den Ende volgens laatstgenoemde een ‘kilte’ ontstond nadat Verlinde het bedrijf Stage Entertainment van Van den Ende overnam, heeft er dus een grote concurrent bijgekregen. Met staatssteun.

Dat de meest knuffelbare mecenas van Nederland, die vlak voor de verkoop van Stage Entertainment persoonlijk 300 miljoen euro uit het bedrijf wegsluisde nu een beroep doet op overheidssteun voor het ontwikkelen van nieuw repertoire voor hoofdzakelijk zijn eigen theaters, blijft curieus. Dat dit mede mogelijk is gemaakt door een Raad voor Cultuur waarin zijn langjarige vriend en ondergeschikte  Erwin van Lambaert een prominente stem heeft, wordt steeds opvallender.

Waardeer dit verhaal!

Alleen dankzij jouw donatie kunnen we de verhalen blijven vertellen die anders verdwijnen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.