Fonds Podiumkunsten komt geld tekort: Nederland festivaliseert, en neemt afscheid van een complete theatergeneratie (artikel bevat alle besluiten in pdf)

‘Het ligt voor de hand dat het aantal voorstellingen van rijksgesubsidieerde producenten vanaf 2021 daalt. We honoreren de komende periode aanzienlijk minder dan de 111 producerende instellingen die nu meerjarig ontvangen. Onze mogelijkheden om ruimte te maken voor veelzijdige makers met een eigenstandige werkpraktijk zijn beperkter geworden.’ 

Zelden een beter voorbeeld van een understatement gezien dan bovenstaand citaat uit het Besluit van het Fonds Podiumkunsten over de meerjarige projectsubsidies 2021-20124.  Want dat het erg zou worden, verwachtte iedereen wel, maar zó erg? Nu de inkt net opgedroogd is, wordt duidelijk dat het Nederlandse podiumkunstenlandschap er – of niet – vanaf 2021 een stuk kaler bij ligt dan nu. 

39 procent

Beste lezer: Donaties zijn welkom!
Avatar Dankzij donaties van lezers kan ik mijn verhaal kwijt op deze site. Je kunt helemaal zelf bepalen wat dit verhaal je waard is.
Doneer hier

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

‘Voor deze periode zijn er 202 aanvragen ingediend, veel meer dan we kunnen honoreren. Het beschikbare budget is ruim twee keer overvraagd. Voor slechts 39 procent van de aanvragers hebben we goed nieuws: van de 202 aanvragen zijn er 78 gehonoreerd. Van de gehonoreerde instellingen zijn er 33 nieuw en ontvingen er 45 eerder een meerjarige subsidie.’

Een hele generatie makers verdwijnt van het speelveld: Feikes Huis en Gnaffel, Unieke Zaken, Discordia, Paard, Matzer, Hotel Modern, Ereprijs, Rosa, Peer Group, Productiehuis Zeelandia en Vis à Vis, om er maar een paar te noemen. Gezelschappen en makers die soms al sinds eind vorige eeuw het Nederlandse theateraanbod bepaalden, verdwijnen. 

Poppen

Ook het beeldend en poppentheater verdwijnt uit Nederland: Feikes Huis, Unieke Zaken, Gnaffel en Hotel Modern vormden met elkaar de voorhoede van een kunstvorm die grote hoogte bereikte, maar nu, in zowel de toekenningen van het Fonds Podiumkunsten als de BIS, onzichtbaar is.

Veel komt er niet voor in de plaats. Opvallende nieuwkomers zijn er wel: er is zeer terechte waardering voor het Amsterdams Andalusisch Orkest, en veel lof, plus vierhonderdduizend euro subsidie is er ook voor Rose Stories.

Voor je verder leest...

We hebben inmiddels al bijna 300 leden. Mensen zoals jij, met een hart voor kunst.
Word ook lid, kijk hier:

Rose Stories

Dat is een grote nieuwe bekende. Laatstgenoemde is de grote winnaar van de huidige subsidierondes. De stichting krijgt in Den Haag (450k), Amsterdam (400k), via ‘Musicalmakers’ in de BIS (700k) en de VandenEnde (1000k) Foundation en nu ook van het Fonds (400k). Daarmee is de stichting, die vooral beroemd is vanwege de succesproductie Melk&Dadels van Daria Bukviç, inmiddels een zeer grote speler geworden in het culturele landschap van het komende decennium. 

De grote artistieke troef, theatermaakster Daria Bukviç, is overigens de komende jaren ook interim artistiek leider van het door een #metoo-affaire onthoofde theatergezelschap Oostpool. Ze krijgt het dus druk.

O, ja: Je hoeft geen lid te zijn om dit te kunnen lezen. We hebben wel leden nodig om dit te kunnen schrijven. Word daarom nu lid.

Festivalisering

Relatief goed nieuws is er overigens ook voor de festivalmarkt. Alle bestaande 23 regionale , uiteenlopend van Boulevard in den Bosch tot Circusstad, krijgen het bedrag dat ze hadden aangevraagd, en soms zelfs meer. Daarmee speelt het fonds duidelijk in op een trend die de laatste jaren steeds sterker werd: festivalisering, en een verschuiving van het aanbod van experiment en kleinschalige kunst naar de . In het van de Coronapandemie en het belang van frisse lucht, is dat mogelijk een onverwacht gunstig bijeffect van de huidige subsidiesystematiek. 

We komen de komende tijd nog met veel meer details over de die nu gaat plaatsvinden. Volg ons, en word lid!

Voor lezers hebben we de pdf’s op de eigen server gezet, omdat de server van het fonds overbelast is

Nog steeds. Waardeer de auteur!
Onafhankelijke cultuurjournalistiek is nog steeds nodig. Wij doen het al elf jaar, met succes, dankzij donaties! Bepaal dus zelf wat dit verhaal je waard is en doneer!

Waardeer dit verhaal!

We maken je donatie rechtstreeks aan de auteur over!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Besluiten meerjarige festivalsubsidies 2021-2024
Besluiten meerjarige productiesubsidies 2021-2024
Festivalsubsidies_Compleet
Productiesubsidies_Compleet
Scroll naar top