Meteen naar de inhoud

Het vakmanschap van Marta Barone glinstert onder de oppervlakte van ‘Verzonken stad’

‘Het is echt zo dat de doden op een gegeven moment terugkomen om je op te zoeken, en dat je dan met hen aan tafel moet.’

De Italiaanse schrijfster Marta Barone (34), die deze woorden optekent in haar roman Verzonken stad, ervaart dit aan den lijve als ze haar vader Leonardo verliest, nu tien jaar geleden.

Marta Barone ©Georgette Pavanati

Barone groeide op bij haar moeder en had haar leven lang een moeizame verstandhouding met haar ondoorgrondelijke vader, die ze kende als chaotisch, luidruchtig en onvolwassen. Op een liefde voor mythologie na deelden ze niets met elkaar. ‘Al naar gelang de omstandigheden zag ik hem telkens achter een ander masker glijden’, schrijft Marta, en dat irriteert haar als kind al mateloos. Als Leonardo sterft is dat dan ook geen groot drama, want zoveel belangstelling of warmte koestert ze niet voor hem.

Maar dat verandert wanneer Marta ontdekt dat hij lid is geweest van een communistische beweging en in de gevangenis heeft gezeten vanwege vermeende betrokkenheid bij een gewapende organisatie. Terwijl ze langzaam het verleden van haar vader ontrafelt en begint te begrijpen wie hij was en waarom, ontvouwt zich ook een complex en duister hoofdstuk in de Italiaanse geschiedenis: het tijdperk van de jaren zeventig waarin de emancipatiestrijd van arbeiders en andere goede bedoelingen uitmondden in bloed, geweld en extremisme.

Stroef

Het boek begint stroef. Als lezer ervaar je hetzelfde gebrek aan gevoel en interesse als de schrijfster heeft; de relatie met het levensverhaal van ‘Il Barone’ blijft net zo afstandelijk en bloedeloos als die van de dochter met haar vader. Maar vanaf het tweede deel wordt de sfeer warmer, de kleuren worden dieper, de personages levendiger, het verhaal krijgt vaart en spanning. De waargebeurde feiten van dit tragische levensverhaal beginnen een meeslepende roman te vormen, en Leonardo wordt een steeds intrigerender personage.

Een oude legende over een Russische stad die wegzonk in een meer toen die werd aangevallen en nog altijd schittert in de diepte, dient als een prachtige metafoor voor Leonardo Barone. De zoektocht van zijn dochter laat haarzelf en de lezer de ‘wit-gouden omtrekken ervan onder het oppervlak van het meer ontwaren, en het doffe gebeier van de kerkklokken horen’. Net zo glinstert het vakmanschap waarmee Barone haar roman heeft gecomponeerd onder de oppervlakte van het verhaal.

Goed om te weten Goed om te weten
Marta Barone, Verzonken stad
Vertaald door Manon Smits, 316 p., Ambo Anthos, € 22,99

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands