Aller au contenu

Le tabou perpétue les problèmes de santé dans l'industrie musicale

Des problèmes avec ta voix ? Tu n'en parles pas. Parce que la concurrence est très forte dans l'industrie musicale, il y a un tabou sur le fait de montrer ses faiblesses. Alors que les conséquences seraient bien moindres si l'on y prêtait attention plus tôt. Il est temps pour le Muziek Centrum Nederland de soulever la question de savoir où se situent les risques pour le musicien lors du café musical du 3 mars.
Het schokkende nieuws was immers haast niet te missen: Caro Emerald’s stembandpoliep. Ze moet geopereerd worden en mag enkele maanden niet optreden. Andere beroemdheden gingen haar voor: Jan Smit, Xander de Buisonjé, Frans Bauer, André Rieu, Janine Jansen.
De gezondheid van musici is meer een punt van publieke, dan van medische aandacht: een preventieve check-up, een apk van de stem zou gangbaar moeten worden, maar is het nog niet.  In de topsport is al een verschuiving zichtbaar naar acceptatie van vaste medische begeleiding. De muzieksector loopt nog achter.
Om gezondheidsproblemen te voorkomen zijn de drie O’s van belang, zegt KNO-arts Jan Willem Arendse: opleiding, onderhoud en overbelasting voorkomen.  Vooral overbelasting ligt op de loer. De muziekindustrie wordt steeds commerciëler en het aanbod van talentvolle musici steeds groter. Jonge talenten staan onder grote druk om snel carrière te maken. Immers: een carrière kan in een paar jaar tijd alweer voorbij zijn, ingehaald door nieuw aanstormend talent.
De industrie zet hoog in om in een korte tijd zoveel mogelijk cd’s te verkopen. En nu die verkoop terugloopt moet de musicus zoveel mogelijk optreden: ter compensatie, maar ook vanwege de promotie.
Marco Riaskoff, organisator van klassieke concerten, ziet met lede ogen toe hoe de kwaliteit steeds minder belangrijk wordt dan de kwantiteit. “Muziek wordt een soort fast food. Als je vierhonderd optredens in een jaar doet, dan kan je dat niet meer elke keer met bezieling doen.” Bovendien, als de druk om te presteren zo hoog is, is het besluit om vanwege gezondheidsredenen een optreden af te zeggen niet makkelijk. Hiermee snijdt de musicus zichzelf in de vingers volgens Riaskoff.  “Als je als musicus twijfelt of je goed kunt presteren, dan moet je het niet doen. Het gaat er niet om dat je ooit eens op plek zus of zo opgetreden hebt, maar dat je daar wordt teruggevraagd. Je moet daar dus alleen gaan staan wanneer je in topvorm bent.”
De artiest is niet alleen verantwoordelijk voor het tegengaan van overbelasting. De manager is ook van invloed op het welzijn van de artiest.  De musicus voelt zelf wat hij fysiek en mentaal aankan en zou zijn eigen grenzen moeten aangeven. “Maar een artiest wil altijd spelen”, zegt Niels Aalbers, ex- manager van Kyteman. “Het is dan ook de taak van de manager om zorg te dragen voor de artiest, om aan te voelen wanneer hij op het randje zit.” Het lijkt een veld van vele, soms tegenstrijdige belangen. De musicus moet op hoog tempo presteren en ondertussen ook nog oog houden voor zijn gezondheid. En de manager moet naast het zakelijke vlak ook op menselijk niveau zien wat de musicus aankan.
KNO-arts Arendse: “Het is een wankel evenwicht. Maar wanneer doorgaan op de lange termijn slechter is voor de zanger dan voor de carrière, dan moet je de optredens stilleggen.”
Giel Beelen interviewt Caro Emerald over haar poliep:
Étiquettes:

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais