Aller au contenu

Le guitariste de Sonic Youth, Lee Ranaldo, déçoit avec sa peinture de tempête au @hollandfestival.

Il y a donc la musique figurative. Une musique qui, comme une peinture figurative, offre une représentation assez précise de la réalité. La composition " Hurricane Transcriptions " du guitariste de Sonic Youth, Lee Ranaldo, est justement une image de ce type : 17 strijkers van het tamelijk weergaloze ensemble Kaleidoskop doen een aardige impressie van de orkaan Sandy die New York vorig jaar trof, en Lee Ranaldo zingt daar een liedje bij.

Teleurstellend? Best wel. Eigenlijk net zo teleurstellend als het optreden van Greenwood & Dessner tijdens het Holland Festival l'année dernière, met Amsterdam Symfonietta. Ook toen ontstond er eigenlijk niets moois tussen de elektrische gitaren van de popmuzikanten en de klanken van het klassieke ensemble.

Sterker nog: de toch nog beperkte hoeveelheid effectpedalen van Lee Ranaldo en het nogal gedateerde instrumentarium (een oude Fender Rhodes, een afgebladderde Strat en een akoestische gitaar) deelt één en dezelfde versterker. Het indrukken van zo’n effectpedaal levert dus een nogal luide klik op, en in de ambiance van het Muziekgebouw aan het IJ stoort dat. De muzikanten van Kaleidoskop hebben bovendien al die apparatuur niet nodig om voller, angstwekkender en stiller te klinken dan Lee Ranaldo. Met zijn snoertjes.

Hoe goed Kaleidoskop is, lieten ze eerder die avond horen in een drietal composities waarmee de veelzijdigheid van dit ‘solistenensemble’ werd aangetoond. Of het nu een musicologisch uiterst verantwoord stuk atonale vioolstoten en glijnoten is uit de koker van Sebastian Claren, of een stuk minimal drone van Julia Wolfe waarmee ze een timelapse film van havenkranen begeleidden (over figuratief gesproken): deze hipsters kunnen het allemaal, in hun zorgvuldig individueel uitgekozen zomeroutfits.

Vreemd genoeg ging het dak van het Muziekgebouw er pas af bij een stuk onvervalst barokke virtuositeit: een Scarlatti-bewerking door componist Charles Avison. In hun houding, hun bewegen, hun onderlinge contact en hun uitstraling veerde het totale ensemble opeens op, waar ze bij de eerdere werken vooral moeilijk keken.

Dat moeilijk kijken kwam dus helemaal terug bij de wereldpremière van dat Sandy-schilderij van Lee Ranaldo. Keek het Kaleidoskop ensemble bij dat sluitstuk van de avond al moeilijk, helemaal moeilijk keek Ranaldo zelf. Ook in de passages waarin hij als singer-songwriter, staand met gitaar, in de microfoon zong, hield hij vooral nauwgezet dirigent André de Ridder in de gaten. Logisch, want hij had Iets Heel Moeilijks geschreven.

Hij was niet bezig met het vertellen van zijn verhaal, maar met het op de juiste tel zingen van zijn woorden. Dat zorgde ervoor dat de inhoud van zijn schilderijtje op het podium bleef hangen, en de sprong naar de zaal niet maakte.

En ik mag dan zelf een enorme liefhebber van rock en pop zijn, het moment dat Ranaldo met een strijkstok zijn vintage Stratocaster te lijf ging, werd het even echt gênant: daar stond hij, strijkstok in de knuist, een beetje zinloos over de ijzeren snaren te wrijven, terwijl om hem heen de storm raasde van Kaleidoskop. Als een kleuter met te grote voetbalschoenen op de middenstip van de WK-finale.

Wat overblijft is een kennismaking met een virtuoos ensemble. Want dat is Kaleidoskop zonder meer.

Bon à savoir
Brooklyn to Berlin door Solistenensemble Kaleidoskop en Lee Ranaldo. Gezien op 14 juni 2013.

 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais