Aller au contenu

La formule magique : l'art recouvert de compote de pommes

Le post sur facebook qui a dominé ma timeline aujourd'hui : le concert spontané à la gare NS Amsterdam Centraal, extrait du site web du CNR (lien : http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/

Op dit station staat sinds enkele weken een piano waarop iedereen mag spelen. Een ludieke actie van de NS om het wachten leuker te maken. Dat leidt tot verrassende situaties. Zoals deze waarin een pianist aan het spelen is. Een zangeres die het lied kent biedt spontaan aan te zingen. Vervolgens besluit een passerende danser ook aan te sluiten. Het publiek maakt filmpjes en een youtube-hit is geboren. Het filmpje is al ver over de 100.000 keer bekeken. In 1 dag!

Een geweldig voorbeeld van wat kunst teweeg kan brengen. Als het weet te verrassen en te overrompelen. Dat zit hem natuurlijk in de kwaliteit. Met een matige zangeres en een derderangs danser had je heus niet hetzelfde effect gehad. Maar ook de setting is cruciaal. Want eenzelfde soort filmpje van een georganiseerde performance (bijvoorbeeld als onderdeel van een festival of evenement) trekt veel minder kijkers.

Mensen houden van kunst. Maar ze houden misschien nog wel meer van verrassingen. Van verwondering. Van lichtpuntjes tussen de grauwheid van het alledaagse. Juist het onverwachtse maakt dat we onder de indruk zijn. Denk maar eens terug aan de auditie bij Britain’s got talent van zangeres Susan Boyle:

Met de juiste setting als geheim wapen kun je er blijkbaar in slagen om het publiek te laten genieten van iets wat normaal gesproken ver van ze af staat. Want verschillende TV-shows laten zien dat mensen massaal kijken naar opera of moderne dans. Terwijl deze kunstvormen in de sector gelden als “moeilijk te verkopen”.

Het doet me ergens een beetje denken aan het buurjongetje uit mijn jeugd dat alleen maar appelmoes wilde eten. En dus verborg zijn moeder de dagelijkse warme prak onder een dikke laag gepureerd fruit. En dan ging het er prima in.

Dus: de magische formule voor exposure en het trekken van de aandacht van een groot publiek bestaat uit kwaliteit en verrassing. Liefst met een laag appelmoes eroverheen.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais