Aller au contenu

Les panoramas modernes de Mesdag n'éclipsent pas les anciens.

Hoewel in Panorama Mesdag altijd één schilderij centraal staat, is het geen statisch museum. Wisselende tentoonstellingen belichten soms Mesdag en zijn tijd, soms modernere kunstuitingen. Ditmaal heeft het museum kunstenaars benaderd nieuwe visies te ontwikkelen op het begrip panorama. Een prijzenswaardig besluit. Of de nieuwe panorama’s allemaal even overtuigend zijn is een tweede.

Het belangrijkste werk op de tentoonstelling is Continuüm, een nieuw opdrachtstuk van Zeger Reyers en Pietertje van Splunter, ook wel collectief Broos. In de donkere ruimte staat een kolossaal statief. Het doet denken aan het statief dat Mesdag gebruikte om, staand op het duin, de contouren van het landschap te schetsen op een glazen cilinder. Reyers en Van Splunter hangen echter in het statief een koepel van doek, die als het ware de hemel naar binnen zuigt.

Mouettes contrôlées par ordinateur

Helblauwe lucht, wolken en meeuwen, maar schijn bedriegt: de meeuwen zijn computeranimaties van Rob Bothof. Op de meeuwen zijn natuurkundige wetten losgelaten en per individuele meeuw eigen gedragselementen. Een originele gedachte, maar helemáál natuurlijk doen de vluchtpatronen van de meeuwen toch niet aan. Blijkbaar laat de natuur zich niet volledig simuleren. En waarom zou je eigenlijk een kunstmatige herschepping beogen van uitspansel en meeuwen als het doel is dat ze niet van echt te onderscheiden zijn?

Broos liet zich onder meer beïnvloeden door het Hemels Gewelf van James Turrell, dat zich overigens wel op werkelijke waarneming baseert en alleen het perspectief verandert (liggend kijken vanuit het midden van een ronde krater). Het oorspronkelijke panorama van Mesdag zelf is natuurlijk ook een simulatie van de werkelijkheid, maar heeft naast de artistieke een belangrijke documentaire waarde: het Scheveningen van ruim een eeuw geleden is er terug te zien.

Vervreemdend aan het panorama van Broos is dat de kijker om de hemelkoepel heen loopt in plaats van dat die zich over de kijker heenwelft. De getoonde lucht en wolken bieden geen herkenbare landschapselementen. Daarom – de titel verraadt het al – is dit misschien niet zozeer een panorama van ruimte als wel van tijd: een continuüm waarin steeds hetzelfde lijkt te gebeuren, terwijl dat in werkelijkheid nooit zo is.

Er is meer werk van Reyers, waaronder de video Lighthouse. Op de draaiende lens van de vuurtoren van Burgh-Haamstede monteerde hij een camera, die van 45 minuten voor tot 45 minuten na zonsopgang meeliep. Verslavende beelden met prachtige kleurschakeringen zijn het resultaat, al maakt de voortdurende draaiing al snel duizelig, nog verergerd door de iets oneffen projectie en de kleine afstand van kijker tot doek. Opmerkelijk genoeg is hier het panorama-effect van de blik rondom veel sterker aanwezig dan bij Continuüm, zonder dat er een driedimensionale installatie aan te pas komt.

Dépasser la canopée des arbres

De derde kunstenaar van wie werk getoond wordt is landschapfotograaf Gerco de Ruijter. Zijn panoramische kijk blijkt uit luchtfoto’s, gemaakt met een camera aan een vlieger. Zij tonen het landschap als reliëfrijke structuren. Ook monteerde De Ruijter camera’s op irrigatie-installaties die grote cirkels door het graan beschrijven.

Speciaal voor Panorama Mesdag maakte hij Ringdijk, een film van voorbijschietende boomkruinen. De Ruijter filmde ze met een fisheye-lens vanaf een rijdende auto. Ook hier de licht verslavende werking van steeds veranderende schijnbare continuïteit. Helaas ook hier iets schokkerig beeld. De Ruijter heeft ervoor gekozen het beeld niet verticaal, maar horizontaal voorbij te laten schuiven, waardoor je het ongemakkelijke idee krijgt dat je dwars op de auto ligt.

De zoektocht naar panorama 2.0 blijkt geen eenvoudige opdracht. De kunstenaars spelen veelzijdig met werkelijke en gesimuleerde natuur, met vlak en driedimensionaal werk, met ruimte en tijd, maar voorlopig blijft Mesdags oorspronkelijke panorama toch het meest aansprekende museumstuk.

Panorama Continuüm, tot en met 2 oktober 2016.

 

Gerco de Ruijter Ringdijk
Gerco de Ruijter, Ringdijk

Frans van Hilten

Je suis une journaliste culturelle indépendante. Parce que je pense qu'une voix culturelle indépendante est importante, j'aime écrire pour cette plateforme.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais