Aller au contenu

Nouveaux leaders dans le domaine des arts et de la culture : quatrième génération de diplômés du LinC.

Donderdag 9 november stond in het Utrechtse Academiegebouw een nieuwe generatie leiders in de cultuur op. De 39 leidinggevenden zijn afkomstig van het Musée Stedelijk d'Amsterdam à Schunck in Heerlen en van de VPRO in Hilversum tot het Utrechtse festival Le Guess Who. Ze hebben in anderhalf jaar nieuwe werkmethoden ontdekt en nieuwe vergezichten geformuleerd voor de kunsten. Dat kon dankzij een samenwerking tussen USBO (UU), Coaching in de Cultuur, le HKU et Kennisland, die leidde tot het opleidingsprogramma: Le leadership dans la culture (LinC).

Met de 39 afstudeerders komt het totaal aantal vernieuwende leiders in de Nederlandse cultuursector op 139: het programma beleefde dit jaar zijn vierde editie. Volgens Femke Haijtema, hoofd publiek en presentaties bij het Fries Museum et Keramiekmuseum Princessehof is het programma van essentieel belang geweest: ‘Dankzij LinC heb ik mij als leider zo kunnen ontwikkelen, in het begeleiden van mijn team en het verdiepen van mijn inhoudelijke visie, dat we mede daardoor met onze musea in 2018 het verschil kunnen maken wanneer Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is.’

Coopération Secteur de la danse d'Amsterdam

Ook voor de danssector in Amsterdam heeft LinC grote gevolgen gehad. Tot een jaar geleden kwam  samenwerking slechts moeizaam van de grond. Nu is een duurzame verbinding tot stand gebracht tussen Dancemakers Amsterdam et ICKAmsterdam. De leiders van beide organisaties, Suzy Blok en Maritska Witte, konden dankzij LinC gericht de geleerde tools inzetten op samenwerking en verbinding in de Amsterdamse danssector. Suzy Blok: ‘Door LinC heb ik gezien dat ik niet alleen sta in sommige problemen en uitdagingen. Door het delen van ervaringen word je als leider gesterkt, met direct gevolg voor de organisatie.’

Jouer à l'extérieur

Anders dan bij vergelijkbare leiderschapsprogramma’s in het bedrijfsleven zijn er in het kader van LinC ook concrete producten ontwikkeld. Een van de teams, met vertegenwoordigers van onder meer Villa Zebra in Rotterdam en het Maison du théâtre de La Haye ontwikkelde ‘Buiten Spelen’. Dat is een inmiddels beproefde methodiek die culturele instellingen helpt om een verandering van binnenuit tot stand te brengen. Dankzij ‘Buiten Spelen’ kunnen medewerkers zich beter inleven in de wereld van de anderen en de positie van ‘de ander’ beter te leren kennen. De methodiek wordt inmiddels aangeboden via Denkplaats, Rotterdams bureau voor praktische filosofie.

Perturber

Er zijn ook speelse producten bedacht. Zo ontwikkelde een team met deelnemers van AtelierNL, VPRO en Splendor Amsterdam een gezelschapsspel. Het is bedoeld om mensen te laten ervaren op welke manieren je allemaal geld kunt vergaren voor kunst. Het concept ‘Cultuur Aan Tafel’ tenslotte, is een zeer eenvoudige formule voor een ‘ontregelend etentje over kunst’, dat inmiddels succesvol heeft geleid tot verdiepte contacten tussen de meest uiteenlopende mensen, van bewoners van een Heerlense krachtwijk tot Amsterdamse bankmanagers.

De unieke formule is ook toepasbaar voor moeizame (kerst)diners in familiekring.

Bon à savoir
Op deze website zullen de komende maanden artikelen verschijnen die zijn geschreven in het kader van het programma. Alle informatie over LinC vind je op de site web.

Service de vente de publicité

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais