Aller au contenu

L'impressionnant Minaret montre au Theatre Festival Boulevard que l'art survit aux catastrophes. (Et regarde ce que Miet Warlop a réussi à faire avec les Derviches).

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

Miet Warlop heeft spannende ideeën, en voert ze ook uit. Nu is ze daar niet uniek in. Meer kunstenaars doen dat. Wat Miet Warlop bijzonder maakt is dat het steevast tot echt heel bijzonder werk leidt. Neem haar laatste creatie, te zien op Theaterfestival Boulevard, ‘Ghost Writer and the Broken Hand Brake’: ze zet drie mensen op het toneel en laat ze snelle rondjes draaien, zoals derwisjen. Alleen: ze laat ze er ook muziek bij maken. En dan niet een beetje fladderig op een tamboerijn trommelen, maar iets stevigers.

Dus worden aan de dansers een bekken, een tom en een Stratocaster uitgereikt, terwijl ze op hoge snelheid rondjes blijven draaien. Vervolgens, na een begin dat op een wat zweverige versie van het vroege werk van Pink Floyd lijkt, sta je naar een grungeconcert te kijken en te luisteren, waarbij de muzikanten keistrakke beats en riffs de zaal in smijten, terwijl ze dus constant heel hard om hun as draaien. Een dik halfuur lang. Zinsbegoochelend.

Tanghe

Twee van de muzikanten zijn ook echt muzikant. Telgen van de fameuze theatervirtuoos Dirk Tanghe, met engelachtig uiterlijk en dus ook nog een enorm talent. Miet Warlop zelf is muzikant nummer drie en zij is wat minder strak in de maat, maar dat maakt de opwinding alleen maar groter. Mooier was het nog geweest als het geluid ook met de spelers mee had bewogen, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om met een Marshalltoren om je nek rondjes te draaien zonder in tweeën te breken. Hoe dan ook: groots vernieuwende kunst is soms heel simpel.

Hoogtepunt tot nu van het Bossche Theaterfestival Boulevard is Minaret, een voorstelling van de Libanese kunstenaar Omar Rajeh. Wat hij je in een krap uur mee laat maken is misschien nog het best te beschrijven als een herschepping van burgeroorlog in dans en muziek. 6 dansers, drie muzikanten, een bak techniek, waaronder hoogstwaarschijnlijk een Kinect die beweging kan omzetten in geluid, en dan ook nog een fors uit de  kluiten gewassen drone. Met camera.

Paranoïa

Rajeh zet al deze middelen in om te overdonderen en verleiden. Dit is effectiever dan een uurtje YouTube-filmpjes kijken: de paranoïa die een burgeroorlog met moderne middelen veroorzaakt is volledig voelbaar.

Misschien is het allemaal wat veel van het goede, maar van mij mag het, zeker in een tijd waarin kunstenaars in onze contreien nogal eens zwoegen met de zeggingskracht en betekenis van hun werk. Waar dan nog bijkomt dat ik eigenlijk al jarenlang grote en relevante kunst uit Beiroet zie komen. Die stad stond zelf bekend als het Parijs van oosten voor daar een gruwelijke burgeroorlog een eind aan alles leek te maken.

Dat nu, vijfenveertig jaar nadat de eerste gebouwen in die stad explodeerden, er weer een levendig kunstklimaat heerst, biedt hoop. Ook voor het totaal verwoeste Aleppo in Syrië, waar deze voorstelling aan is opgedragen. Ooit wordt ook daar weer kunst gemaakt. Al is dat nu nauwelijks voor te stellen.

Bon à savoir Bon à savoir
Festival Boulevard duurt nog t/m zondag 11 augustus.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais