Aller au contenu

Le film excentrique Jumbo sur le passage à l'âge adulte est projeté en avant-première malgré la fermeture de Corona.

Het besluit kwam hard aan. Ik bel met Hein van Joolen van Gusto Entertainment, de distributeur van het curieuze liefdesdrama Jumbo. Hij doelt op de maandag door de regering afgekondigde maatregel die onder meer betekent dat alle filmzalen nog zeker tot 1 juni dicht blijven. Een blik op de releaselijst van deze week zegt genoeg. De geplande premières zijn allemaal tot nader order opgeschoven.

Allemaal? Nee er is één film die de coronacrisis trotseert en toch uitgaat. Alleen beleeft de Belgische productie Jumbo zijn Nederlandse première niet in een filmzaal, zoals het volgens Van Joolen eigenlijk hoort, maar online, op Picl. Dat is het streamingplatform dat opereert als online-filmzaal van 28 filmtheaters. De opbrengst komt ook (grotendeels) ten goede aan die vertoners.

Expérience

“We volgen hiermee de Belgische distributeur”, licht Van Joolen toe. “Omdat het hele promotiefeest daar al in volle gang was hebben zij besloten de geplande première toch door te laten gaan. Online dus. Wij sluiten ons daarbij aan en willen dit experiment graag omarmen. Picl is een goed platform dat in deze tijden al meer kijkers trekt. We zullen zien hoe deze première uitpakt. Het is in ieder geval belangrijk om de band met het publiek in stand te houden.”

Dat Jumbo, eerder al geselecteerd voor het Sundance-festival en de Berlinale, deze week de enige is kan zelfs een voordeeltje zijn. Deze ongewone liefdesgeschiedenis is in ieder geval apart genoeg om aandacht te verdienen.

Malaise ironique

Op het eerste gezicht begint het allemaal uiterst herkenbaar als de botsing tussen een moeder en haar tienerdochter. Jeanne, overtuigend gespeeld door Noémie Merlant, is een slim en zelfbewust meisje, maar ook schuw en behept met mensenangst. Dat haar moeder juist extreem vrijmoedig en demonstratief openhartig over seks is, helpt niet echt.

Regisseur-scenarist Zoé Wittock zet dit in deze eerste lange speelfilm neer als een ironische uitvergroting van het veel voorkomende ongemak tussen pubers en hun ouders. Je zou zeggen dat moeder dolblij is als Jeanne, die ’s nachts als schoonmaker in een pretpark werkt, daar een vriendje vindt. Ze noemt hem Jumbo. Maar als moeder ontdekt dat Jumbo geen stoere jongen is maar een veelarmige kermisattractie zijn de rapen gaar.

Een reusachtige draaimolen als liefdesobject? Het idee lijkt een gevalletje van ontspoorde fantasie. Toch bestaat het fenomeen objectofilie echt. Het is het koesteren van seksuele gevoelens voor objecten. Er is zelfs het geval bekend van iemand die zich in 2004 in de echt liet verbinden met de Eiffeltoren. Daarbij, zo noteert Wittock in een toelichting, is ze als Belgische ook niet helemaal ongevoelig voor de invloed van beroemde surrealisten als Magritte.

Danse nuptiale

Jumbo had gemakkelijk een topzwaar geval kunnen worden. Gelukkig is Wittock onbevangen te werk gegaan is is er naast stevig drama ook humor en opbeurend plezier. Daarbij maakt het gegeven nieuwsgierig genoeg. Wat niet wegneemt dat de maker de neiging heeft zaken soms zwaarder aan te zetten dan nodig is, ook al is zo’n pretpark een geschikte locatie om emoties te laten oplaaien. Het lijkt wel of Wittock soms bang is dat de boodschap van acceptatie en tolerantie niet duidelijk genoeg is.

Maar we snappen heus wel dat Jeanne’s conflict een metafoor is die ons dwingt om uitgekauwde thema’s als identiteit en seksuele oriëntatie plots vanuit een onverwachte invalshoek te bekijken. Wel vond ik het tamelijk lastig om me echt in te leven in de gevoelens die Jeanne krijgt voor die kleurrijk rondzwierende machine. Vooral in het begin blijft het een beetje theorie. Pas tegen het eind krijgt die paringsdans iets van een feestelijke roes. Maar dan hebben we ons al wel kunnen verbazen over een hypergestileerde, poëtische verbeelding van een orgasme.

Zullen er, nu Jumbo het goede voorbeeld heeft gegeven, de komende weken meer films online in première gaan? Picl kan nu nog geen titels noemen, maar ‘gesprekken zijn gaande’. En het is natuurlijk niet het enige online-platform dat van deze nood een deugd kan maken.

Bon à savoir Bon à savoir

Jumbo is vanaf 26 maart te zien op picl.nl. Cinevillepashouders kunnen de film gaan zien via Vitamine Cineville.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais