Aller au contenu

PEUTER OF DICTATOR? GROOTHEIDSWAAN VAN BULLYBULLY SLAAT WERELDWIJD AAN

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles titulaires d'une adhésion culturelle peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Prends une adhésion culturelle.

De peutervoorstelling BullyBully (3+) van René Geerlings gooit internationaal hoge ogen, met een speelse boodschap over macht en verzet.

Wat begon als een coproductie tussen Maas theater en dans en het ATTA Festival in Istanbul groeide in korte tijd uit tot een internationaal succes. Sinds 2022 trekt de peutervoorstelling en VSCD krekel-winnaar BullyBully van René Geerlings volle zalen met een humoristische en herkenbare blik op machtsverhoudingen. De voorstelling reist inmiddels de wereld over, van Indonesië tot Australië, en wordt lokaal geadapteerd door gezelschappen in onder meer Turkije en Finland. Zo bouwt Maas aan duurzame samenwerkingen, met kunst als speels en antiautoritair tegengeluid.

MACHTSSPEL VOOR DE ALLERKLEINSTEN

Au BullyBully treffen twee koningen elkaar in niemandsland. Ze gunnen elkaar niets, proberen elkaar voortdurend te overtroeven en gedragen zich als driftige peuters met te veel macht. Wat volgt is een fysieke en muzikale strijd vol liedjes, geruzie en gedram. Een peutermusical over vriendschap, het onbekende en de kunst van samenleven, waarin de grootheidswaan van wereldleiders speels wordt blootgelegd voor een jong publiek. Volgens maker René Geerlings is het thema actueler dan ooit: “Met dictators in opkomst, zelfs in Westerse landen, is de voorstelling nu extra betekenisvol. Dictators zijn vaak niets meer dan peuters met te veel macht. Peuters gedragen zich in veel gevallen zelfs nog beter.”

VAN ROTTERDAM NAAR DE WERELD

Na het succes in Nederland is BullyBully internationaal gaan touren. De voorstelling speelde onder meer in Indonesië (Jambi, Jakarta, Yogyakarta), op het Edinburgh International Children’s Festival in Schotland, en op festivals in Duitsland, Italië, Noorwegen, Polen, Liechtenstein, Noord-Ierland, Ierland en Canada. In 2025 staat de voorstelling tweemaal in Australië – op het Sydney Festival én in het wereldberoemde Sydney Opera House, waar het wekenlang speelt voor grote zalen.

De voorstelling blijkt universeel herkenbaar, ook buiten de peuterdoelgroep. In Indonesië werd BullyBully door honderden tieners bezocht. De minimale tekst – slechts “ja” en “nee” – maakt de voorstelling bovendien gemakkelijk aanpasbaar voor internationale optredens.

DUURZAME RELATIES

Maas theater en dans geeft de voorkeur aan een internationale reis als er sprake is van artistieke wederkerigheid, bijvoorbeeld via workshops, kennisuitwisseling of langdurige coproducties, om op deze manier culturele impact te combineren met een minimale ecologische voetafdruk.

De internationale ambities van BullyBully beperken zich om deze reden ook niet alleen tot het spelen op festivals. Zo ontwikkelt Maas ook lokale adaptaties van de voorstelling in samenwerking met gezelschappen in onder andere Turkije en Finland, en andere landen op stapel. De voorstelling wordt daar gespeeld door lokale casts, met een eigen decor, kostuums en een choreografie aangepast aan de context van het land. “In een wereld waar steeds meer dictatoriale leiders lijken op te staan, zetten wij daar ook steeds meer Bully’s tegenover”, grapt Geerlings. 

MAAS THEATER EN DANS VOOR JONG PUBLIEK

Maas theater en dans is het grootste theater- en dansgezelschap voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen in Nederland, en beschikt over een eigen podium in Rotterdam. Eigenzinnig en fysiek jeugdtheater in alle mogelijke vormen en voor alle denkbare leeftijden staat centraal. Maas theater en dans wil bijdragen aan een rechtvaardige wereld waarin ieder kind ruimte krijgt voor spel, fantasie en verbeeldingskracht en moedigt met theater en dans kinderen, jongeren en jongvolwassenen aan dichtbij hun hart te blijven.  

CRÉDITS

Concept, direction : René Geerlings
Jeu : Sue-Ann Bel, Henke Tuinstra, Sanne Bokkers, Carole van Ditzhuyzen, Pamela Schaap, Wendy Briggeman, Djinti Sullivan (in wisselende bezetting)
Composities: Reinier van Harten, Sergio Escoda
Kostuums: Daphne Karstens, Alice Sprascio (assistent), Karmijn Lange (assistent)
Pruiken: Cynthia van der Linden
Snorren: Stan Roobol
Decor: Sanne Danz
Decorbouw borstbeelden: Jannelies Raaijmakers
Coupeur: Stef Krull
Dramaturgie, regieassistent: Sara Giampaolo
Dansadvies: Art Wutthinan Srisayam, Erik Bos
Techniek: Peter Raaijmakers, Frans Baudoin
Production : Djoeke Westdijk
Coproductie: Maas theater en dans, Atta Festival, Istanbul

un de nos membres

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Adhésion d'un petit organisme culturel
175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais