Aller au contenu

Hoeveel nemen Nederlanders deel aan sport en cultuur?

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles titulaires d'une adhésion culturelle peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Prends une adhésion culturelle.

Amsterdam, 12 juni 2025 – Sport en cultuur zijn belangrijke pijlers van de vrijetijdsbesteding van Nederlanders. Het Mulier Instituut et le Boekmanstichting hebben samen onderzocht in hoeverre Nederlanders deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten. En hoe deze domeinen zich tot elkaar verhouden.

Participatie in Sport en Cultuur is vanaf nu te downloaden via de website van de Boekmanstichting, klik hier voor meer informatie.

Het rapport biedt inzicht in de mate van overlap tussen deelname aan sport en cultuur. En in verschillen in deelname naar persoonskenmerken, zoals leeftijd, opleiding, inkomen en stedelijkheid.

Vier profielen van sport- en cultuurgedrag

Op basis van statistische analyses onderscheiden we vier profielen van Nederlanders gebaseerd op overeenkomsten in hun gedrag op het vlak van sport en cultuur: Bescheiden recreanten: de grootste, maar minst actieve groep. Ouderen met een lager inkomen, die vooral kiezen voor laagdrempelige individuele activiteiten. Beleidsmaatregelen kunnen deze groep beter betrekken door drempels te verlagen.

Actieve cultuurminnaars: vrouwen van 60 jaar en ouder, met een hbo- of wo-opleiding en een hoog inkomen. Actief in musea, theaters en culturele hobby’s. Zij zijn een minder belangrijke doelgroep voor beleid gericht op het bevorderen van culturele en sportieve participatie.

Sportieve gezelschapszoekers: voornamelijk jongvolwassenen met een hbo- of wo-opleiding en een hoog gezinsinkomen. Zij sporten en ondernemen activiteiten vaak in groepsverband.

A-sportieve gamers: jongvolwassenen met een middelbaar opleidingsniveau en een gemiddeld tot laag gezinsinkomen. Zij gamen intensief en nemen weinig deel aan traditionele sport- en cultuuractiviteiten. Esports en gamificatie kunnen een ingang bieden om deze groep meer te betrekken bij fysieke of offline sportieve en culturele initiatieven.

Meeste Nederlanders nemen deel, wel verschil tussen groepen

De meeste Nederlanders zijn actief op het gebied van sport en/of cultuur. Voor sport ligt meer nadruk op beoefening, terwijl die bij kunst en cultuur ook ligt op bezoek. Wel zijn er verschillen tussen groepen Nederlanders, zoals: Jongeren en hbo-/wo-gediplomeerden zijn over het algemeen actiever in zowel sport als cultuur. Ouderen nemen vaker deel aan individuele activiteiten zoals wandelen, fietsen en lezen.

Voor mensen met een lager inkomen of een beperkte mobiliteit ligt de deelname aan sport- en cultuur veelal lager dan voor andere groepen.

Voor het bezoeken van cultuur blijkt ook een hoge mate van stedelijkheid een positieve invloed te hebben op de kans op deelname.

Handvatten voor beleid

Met deze vier profielen maakten we inzichtelijk hoe beleid beter kan inspelen op de behoeften van verschillende groepen. Zo zagen we dat groepen die over het algemeen minder goed worden bereikt door sport- en cultuuraanbod, wel actief zijn in vormen als wandelen, fietsen, lezen of gamen. Afhankelijk van de doelstellingen van beleid kan deze bevinding worden ingezet om aanbod voor deze groepen anders in te richten.

Analyse op basis van Vrijetijdsomnibus

De analyse is gebaseerd op data uit de Vrijetijdsomnibus (VTO) 2022 – een tweejaarlijks bevolkingsonderzoek van het CBS, het Mulier Instituut en de Boekmanstichting. We bouwen hierbij voort op een eerdere publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) uit 2016.

Download Rapport Participatie in Sport en Cultuur

un de nos membres

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Étiquettes :

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur la façon dont les données de vos commentaires sont traitées.

Adhésion d'un petit organisme culturel
175 / 12 Mois
Pour un chiffre d'affaires inférieur à 250 000 par an.
Publie toi-même des communiqués de presse
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Publie toi-même des communiqués de presse
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais