Laatste Nieuws

Harriët Stroet is magistraal tegenover ‘padman’ Ruut Weissman

Weismann lijkt me een te briljante en intelligente regisseur om zich in een avontuur te storten dat hem voorgoed kan breken. Een alfa-manneke, een groot ego, het was bekend. En kon zijn tengels niet van jonge vrouwen afhouden.

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

TivoliVredenburg heropent: Utrechts muziekpodium hervat succesformule Walk The Line en bevestigt nieuwe programmering

Na een sluiting van twee weken kondigt TivoliVredenburg 100 nieuwe edities van de 'coronaproof' concertreeks Walk The Line aan in de maanden november, december en januari. Walk The Line is een unieke tour langs vier zalen in het Utrechtse muziekgebouw.

Alles Moet Eerst Verkeerd

Ik begon met uitzendwerk in een tijd dat je enigszins de lullo was als je studeerde of net gestudeerd had, omdat de corpsballenimitatie van Jiskefet zo ongekend populair was. Een gangbare begroeting onder vaste medewerkers die leuk wilden zijn was dan ook ‘Hé lul! Geneukt?’

PLEIN THEATER presenteert van 25 t/m 28 november De week van Karina Holla

Daarom presenteert het PLEIN THEATER van 25 t/m 28 november De Week van Karina Holla: Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater. Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

SPECIALS

November Music 2020  op het allerlaatste moment afgelast

Als gevolg van de nieuwste covid-maatregelen wordt November Music 2020 op het allerlaatste moment afgelast. De organisatie had zo’n 70 verschillende concerten met 9 eigen opdrachten corona-proof voorbereid.

Niet te missen livestreams in November Music

Ondertussen houdt November Music de moed erin: de directie zet in op live concerten met maximaal dertig man publiek. In een email-update naar pers en publiek uitte ze wel haar zorgen: ‘Het worden enkele spannende dagen. Na de persconferentie van a.s. dinsdag weten we of November Music 2020 definitief door kan gaan.

Corona

Festival Circolo 2020 gecanceld

Het festival is aan het zoeken naar mogelijkheden om op korte termijn alsnog delen van het programma te presenteren. Dat is een spannende puzzel omdat niet duidelijk is hoe lang de beperkende maatregelen van kracht blijven of misschien nog worden uitgebreid.

Vrije producenten minimaliseren programma’s tot volgend najaar. Zware slag voor zzp’ers in de podiumkunst.

Verder uitstel en verkleining van commerciële theaterproducties betekent een zware dreun voor de talloze zelfstandigen die werk hebben in de kleinere rollen en begeleiding.

Het is officieel: 15 miljoen extra voor Fonds Podiumkunsten

Omdat dit het vermoedelijk laatste begrotingsjaar is van D66-cultuurminister Van Engelshoven, benadrukt het persbericht nogmaals dat er in haar ambtsperiode nu in totaal 95 miljoen extra is gekomen op de cultuurbegroting. Het is nog te vroeg om verregaande conclusies te trekken.

Fair Practice

Culturele grootverdieners: jump eens door je karma

Mijn verhaal over culturele grootverdieners bleek de talk of...

Survey toont noodzaak noodsteun voor zzp’ers in de culturele sector

Er moet dringend noodsteun komen voor de grote groep...

Het Platform voor Freelance Musici in actie

29 juni is een belangrijke dag voor de cultuur:...

Oui-Ja-Yes voor meer Spielerij op de podia. Voor én- vooral nu ook- achter de schermen.

Wat is de overeenkomst tussen blokfluitiste Lucie Horsch, pianiste...

Frascati en Plan Brabant gered dankzij gebaksvorkje Ingrid van Engelshoven #tkcultuur

Met het redden van Frascati en in ieder geval een Kamer die wel degelijk het belang van de sector inziet, is de meest deprimerende gebeurtenis van het jaar - het cultuurbegrotingsdebat - toch nog met een paar lichtpuntjes afgesloten. 

Do {not} touch: van kalme, dromerige afstand tot de drang om aan te raken in IDFA’s virtual reality

Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.

The Rolling Stones-Unzipped in het Groninger Museum: dynamisch, maar toch enigszins braaf eerbetoon

Het Groninger Museum legt gelukkig ook voldoende focus op het auditieve aspect; niet alleen word je als bezoeker getrakteerd op de diverse Stonesnummers, met als hoogtepunt het concert op Cuba in 2016, maar ook komen er fragmenten voorbij van der bandleden zelf en (populaire) culturele boegbeelden zoals regisseur Martin Scorsese.

Uitgelicht

De berichten met een lange levensduur

Zelf muziek maken en zingen zijn essentieel voor ons gevoel van veiligheid

Het is niet alleen gezonder, maar ook effectiever als we in onze maatschappelijke instellingen de overgang gaan maken van rigide controle naar leerprocessen en training van de gevoeligheid voor de signalen van het autonome zenuwstelsel, de signalen van veiligheid en gevaar. Het is relevant om dit maatschappelijk in te bedden, bijvoorbeeld in onderwijsinstellingen en verzorgingsinstellingen.

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Publiek gekleurd – Een column over #mannenvankleur #depubliekeruimte #blacklivesmatter

Mannen van kleur in de publieke ruimte hebben geen waarde. Hun leven en welzijn stelt niks voor. Muhammed Ali zei hier in een heel vroeg stadium al iets over: ‘We are not second class citizens, that would actually be great. We are last class citizens, just not human enough.’

Meest gelezen vandaag

Harriët Stroet is magistraal tegenover ‘padman’ Ruut Weissman

Weismann lijkt me een te briljante en intelligente regisseur om zich in een avontuur te storten dat hem voorgoed kan breken. Een alfa-manneke, een groot ego, het was bekend. En kon zijn tengels niet van jonge vrouwen afhouden.

Frascati en Plan Brabant gered dankzij gebaksvorkje Ingrid van Engelshoven #tkcultuur

Met het redden van Frascati en in ieder geval een Kamer die wel degelijk het belang van de sector inziet, is de meest deprimerende gebeurtenis van het jaar - het cultuurbegrotingsdebat - toch nog met een paar lichtpuntjes afgesloten. 

Do {not} touch: van kalme, dromerige afstand tot de drang om aan te raken in IDFA’s virtual reality

Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

The Rolling Stones-Unzipped in het Groninger Museum: dynamisch, maar toch enigszins braaf eerbetoon

Het Groninger Museum legt gelukkig ook voldoende focus op het auditieve aspect; niet alleen word je als bezoeker getrakteerd op de diverse Stonesnummers, met als hoogtepunt het concert op Cuba in 2016, maar ook komen er fragmenten voorbij van der bandleden zelf en (populaire) culturele boegbeelden zoals regisseur Martin Scorsese.

TivoliVredenburg heropent: Utrechts muziekpodium hervat succesformule Walk The Line en bevestigt nieuwe programmering

Na een sluiting van twee weken kondigt TivoliVredenburg 100 nieuwe edities van de 'coronaproof' concertreeks Walk The Line aan in de maanden november, december en januari. Walk The Line is een unieke tour langs vier zalen in het Utrechtse muziekgebouw.

Recensies

Do {not} touch: van kalme, dromerige afstand tot de drang om aan te raken in IDFA’s virtual reality

Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.

The Rolling Stones-Unzipped in het Groninger Museum: dynamisch, maar toch enigszins braaf eerbetoon

Het Groninger Museum legt gelukkig ook voldoende focus op het auditieve aspect; niet alleen word je als bezoeker getrakteerd op de diverse Stonesnummers, met als hoogtepunt het concert op Cuba in 2016, maar ook komen er fragmenten voorbij van der bandleden zelf en (populaire) culturele boegbeelden zoals regisseur Martin Scorsese.

Harriët Stroet is magistraal tegenover ‘padman’ Ruut Weissman

Weismann lijkt me een te briljante en intelligente regisseur om zich in een avontuur te storten dat hem voorgoed kan breken. Een alfa-manneke, een groot ego, het was bekend. En kon zijn tengels niet van jonge vrouwen afhouden.

Dansfilm The Garden toont de zeer draaglijke lichtheid van het bestaan

The Garden is een nieuwe dansfilm van Sem, inmiddels ook danser bij Het Nationale Ballet, die afgelopen week in première ging. De choreografie is van de Britse danser Pascal Johnson, waarbij vijf dansers op het dak van het bekende kunstwerk Jardin d’émail van kunstenaar Jean Dubuffet in de beeldentuin van het Kröller-Möller Museum dansen. Op zich is dat bijzonder genoeg, het is echter het optimisme van de dansfilm dat indruk maakt.

Interview

Thea Beckmanprijswinnares Martine Letterie: de vrouw die sneller schrijft dan haar schaduw

In 25 jaar tijd schreef Martine Letterie een kleine bibliotheek aan jeugdboeken bij elkaar: maar liefst 120 titels in alle leeftijdscategorieën verschenen er al van haar hand. Onlangs won ze met Verboden te vliegen de Thea Beckmanprijs 2020.

Niet langer de vreemde eend in de bijt: Ryanne van Dorst over haar ontwapenende programma Nachtdieren

In haar programma Nachtdieren gaat Ryanne van Dorst weer op zoek naar nachtbrakers, nachtwerkers en andere slapelozen. Het is een fascinerend en mooi tv-programma, en Van Dorst lijkt wel patent te hebben op bijzondere ontmoetingen.

Kijktip: When You Hear the Divine Call – Hoe een politiek onderwerp poëtisch wordt

Gouden Kalf-winnaar Buladó is inmiddels onze Oscar-inzending. Dat zal voorstanders van meer kleur in de Nederlandse film tevreden stemmen. En kijk zondag eens naar When You Hear the Divine Call van Festus Toll, een wat bescheidener maar even sprekend voorbeeld van nieuw licht in de Nederlandse film.

‘Helaas kan ik mijn dochters niet voorbereiden op de wereld van straks’. Presentator Art Rooijakkers schreef een boek over de toekomst voor zijn tweeling

‘Door het schrijven van dit boek ben ik gaan beseffen dat ik mijn kinderen niet kan voorbereiden op de wereld waarin zij volwassen zullen zijn. Ik kan ze niet nu al leren wat ze later nodig hebben in een samenleving die nog niet bestaat.'

‘Onze samenleving zit in een huwelijkscrisis’. Ernest van der Kwast over zijn nieuwe roman Ilyas

Uitgerekend corona-minister Hugo de Jonge, in 2017 nog wethouder in Rotterdam, was degene die schrijver Ernest van der Kwast op een nieuw spoor in zijn leven bracht. Een pad dat leidde naar zijn nieuwe roman Ilyas.

Over maskers, onzekerheid en schaamte: 8 levensvragen aan Karl Ove Knausgård

Deze week verscheen Buiten de wereld, de vuistdikke, ambitieuze debuutroman van Karl Ove Knausgård (51), voor het eerst in Nederlandse vertaling. Een boek over thema's als angst en schaamte, gevoelens die de Noorse schrijver zelf ook kwellen.

We’ll never let you down: eerbetoon aan legendarische celliste Jacqueline Du Pré

In 1987 bezweek de Britse cellolegende Jacqueline Du Pré aan multiple sclerose, 42 jaar oud. Hoewel ze al vijftien jaar geen concerten meer had gespeeld spoelde er een golf van verdriet over de wereld. In haar korte carrière had ze meer bereikt dan menig ander musicus in zijn of haar hele leven.

‘Muziek is als een tijdmachine.’ David Mitchell over zijn swingende roman Utopia Avenue

Een verhaal over de opkomst en ondergang van een beginnende rockband – een revolutionair nieuw idee is het niet. Maar hoewel Utopia Avenue een ‘gewonere’ roman is dan bijvoorbeeld zijn bestseller Wolkenatlas (2004), wordt in handen van David Mitchell (51) ook een gewoon verhaal nooit alledaags.

‘Ik moest de spoken in dit huis tot leven wekken.’ Stefan Hertmans over zijn nieuwe roman De opgang

Wie De opgang leest, begint meer te begrijpen van België: de gigantische gespletenheid van het land, van de frictie tussen de twee landsdelen, en van de opkomst en het succes van het Vlaams Blok. Ook Hertmans is beter gaan beseffen hoe diep de gespletenheid en “het verdriet van België” gaat.

Blijf bij

6,238FansLike
1,686VolgersVolg
16,127VolgersVolg

Beeldende Kunst

Renzo Martens over White Cube: ‘Het Stedelijk moet vanaf nu het hele aankoopbudget aan kunst van plantagearbeiders besteden.’

Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.

Kunst op je werk houdt medewerkers gezond

Het ervaren van kunst is in 2019 officieel gezond verklaard door de World Health Organization. Concordia kunstuitleen maakt het ervaren van de positieve effecten van kunst voor iedereen toegankelijk.

VPRO’s Mondo was gisteren een lichtend voorbeeld voor alle kunsttelevisie (hint: regel ontregeling!)

Op 18 oktober 2020 gebeurde er dus iets. VPRO's Mondo was opeens een vrolijke uitzending geworden. En dat in deze tijd, waarin klagen en rouw over lockdowns en dreigende faillissementen overal de boventoon voeren. Wat was er aan de hand?

Ex-danser wordt kunstschilder en doet meteen mee met Project Rembrandt

Omdat iedereen hem aanraadde het gewoon te proberen, meldde hij zich met bijna duizend amateurschilders aan om in een half jaar tijd en onder toeziend oog van onder andere Pieter Roelofs, hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum, zich het oude ambacht van kunstschilder eigen te maken.

Kaalslag

Iedereen gered? Alleen een paar festivals hebben zware schade opgelopen.

De in totaal acht festivals die dankzij een forse politieke lobby een plekje kregen in de Culturele Basisinfrastructuur zijn het haasje. Zij profiteren niet van de de extra miljoenen die op Prinsjesdag door het Kabinet zijn vrijgemaakt voor redding van het Fonds Podiumkunsten, omdat ze daar niet (meer) onder vallen.

Vrije producenten minimaliseren programma’s tot volgend najaar. Zware slag voor zzp’ers in de podiumkunst.

Verder uitstel en verkleining van commerciële theaterproducties betekent een zware dreun voor de talloze zelfstandigen die werk hebben in de kleinere rollen en begeleiding.

Radio Futura: Waarom het subsidiestelsel zo ingrijpend mogelijk op de schop moet.

Het hybride Duits-Engelse model combineert het beste van drie werelden. Maar het houdt ook grote veranderingen in. Kunstenaars wonen dan niet meer allemaal in Amsterdam, maar in één van de acht of tien stedelijke cultuurregio's.

Brandbrief van de festivals: ‘Het gaat mis met de podiumkunsten in Nederland

Een brandbrief van de Verenigde Podiumkunstenfestivals. Een van de meer dan honderd lobby-organisaties in de kunsten, maar wel een heel belangrijke. Immers, de festivals zijn de plek waar publiek in de volle breedte kennis maakte met kunst en amusement in de volle breedte. Dat gebeurt nergens anders. En mooi: ze nemen het op voor alle podiumkunsten, want, zoals trouwe lezers van deze site weten: die zijn nogal het haasje, en worden met iedere halfslachtige redding nog meer het haasje.

PODCAST

Radio Futura: Waarom het subsidiestelsel zo ingrijpend mogelijk op de schop moet.

Het hybride Duits-Engelse model combineert het beste van drie werelden. Maar het houdt ook grote veranderingen in. Kunstenaars wonen dan niet meer allemaal in Amsterdam, maar in één van de acht of tien stedelijke cultuurregio's.

ik laat het zo

Als kind speelde ik jarenlang matig piano op een grote, afgeragde Kaps uit Dresden. Het instrument ontviel me toen ik ging studeren, want het bleek onmogelijk om het ding in mijn eerste zelfstandige woning, een van de HAT-eenheden in het pand Boekhoven aan de Breedstraat, de trap op te krijgen.

Jongelui

De 94-jarige Jan Hoek uit Rotterdam schreef een brief aan de jeugd die iedereen inmiddels wel zal hebben gelezen – sinds dat...

Onze historieMeer dan 10 jaar
De meest gelezen berichten van de afgelopen 10 jaar

750.000 subsidie en een basisplaats voor een volslagen groentje in musicalland. Dus wat zit daar achter?

Dus waarom heeft de Raad zelf het advies van zijn eigen commissie in de wind geslagen en gekozen voor een volslagen onbekende nieuwkomer? Die vraag speelt door veel hoofden in de sector, en als dat eenmaal gebeurt komt er ook iets naar buiten. 'Follow  the money' klinkt het op anderhalve meter afstand in een rokerige parkeergarage.

Vergeet KLM en Booking: ook in de gesubsidieerde kunsten zijn de directeuren grootverdiener.

Net als in de wereld buiten de cultuur (noem het kapitalisme), zie je in de cultuursector zelf ook een enorme betalingskloof tussen makers en ‘het pluche’. Alleen kun je over dat taboe niet praten zonder als verrader gezien te worden.

OCW vindt berichtgeving ‘voorbarig’: ‘Geen extra Coronageld voor redding culturele sector.’ Ministerie van OCW moet crisis binnen bestaande begroting oplossen.

Binnenkort krijgt de Raad voor Cultuur opdracht voor een plan om de cultuursector de anderhalvemetersamenleving te laten overleven. De inzet van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is, om dat binnen de bestaande financiële kaders op te lossen. Dat hebben bronnen in de top van dat ministerie gemeld.