Niet alles was negatief rond Sam Mendes’ Bridge Project, dat nogal zuinig ontvangen werd door ons van De Dodo, en een paar andere media. Behalve een paar positieve twitterreacties leverde de voorstelling The Tempest ook een best aardige recensie op van Volkskrantrecensente Karin Veraart, die bewondering had voor muziek, regievondsten en acteerprestaties van vooral Stephen Dillane en het verse echtpaar Juliet Rylance en Christian Camargo.
De Volkskrant was dan wel, bij monde van danscritica Annette Embrechts, een stuk minder blij met The Song van Anne Therese de Keersemaeker. Daarmee kan deze voorstelling en het eerder gepresenteerde Keeping Still al de prijs in ontvangst nemen voor ‘meest omstreden stuk’ op het Holland festival 2010.
De Cellosuites van Bach konden in de meeste gevallen ook veel waardering oogsten in de uitvoering van de jonge cellist Queyras, en de zaterdagmatineeconcerten in het Concertgebouw werden eveneens vol lof ontvangen, ondanks het door omstandigheden ontbreken van echt grote en verrassende namen.
Geen enkele wanklank is er te horen over A Dogs Heart. Op Twitter was al gejuich te horen, en nu zo langzamerhand de kranten binnendruppelen klinkt ook daar niets dan lof over deze boekbewerking van een novelle van Boelgakov. Paroolrecensent Erik Voermans heeft zichzelf zelfs op een grinnik betrapt, en dat is tamelijk zeldzaam bij moderne opera.