Deze woorden, door verslaggever Robbert van Heuven uit de mond van schrijver Abdelkader Benali opgetekend tijdens het Keuzedebat op dinsdag 20 september geeft misschien wel het best weer waar het op De Internationale Keuze om begonnen is. Artistiek leidster Annemie Vanackere toont met haar laatste editie van het Rotterdamse festival misschien wel haar meest politieke gezicht in jaren. Niet alleen in het traditionele debat, maar ook in de voorstellingen.
Soms pakt dat wat wisselvallig uit, constateerde Simon van den Berg na het zien van Free Mason op die zelfde dinsdag:
Helemaal vanzelf, want diep geworteld in de Spaanse cultuur, was daar de voorstelling Gogotha Picnic van Rodrigo Garcia. Daarin ging het over God en wat die al dan niet meer voor ons te betekenen zou kunnen hebben. Voor de twee voorstellingen waren in totaal 34.000 hamburgerbuns nodig. Een vorm van voedselgebruik die je verspilling zou kunnen noemen, al is het misschien ook de weekconsumptie van een aan overgewicht lijdend Amerikaans gezin. In oeder geval schudt de voorstelling op, zeker ook in landen waar de katholieke god nog stevig in het zadel zit. En het eindigde in stilte:
Recensent Wijbrand Schaap, dankzij deze ervaring een beetje muzikaler geworden, was wat minder te spreken over de voorstelling Cry me a River, waarin performer Anna Mendelssohn in haar eentje een hele klimaattop naspeelt, en ons probeert duidelijk te maken dat we aan geouwehoer ten onder gaan:
Zaterdag was het de dag van eten en toekomst. Onze verslaggeefster Jowi Schmitz had een paar bizarre eetervaringen, terwijl ze samen met een bevriende chef-kok op het schouwburgplein van Muesli met Maden probeerde te genieten. De podcast die ze daarvan maakte is hier te beluisteren:
Het theaterprogramma van Davis Freeman kon haar nauwelijks boeien:
“Defining Energy lijkt nog het meest op een spreekbeurt over Energie. ‘Edison bedacht de gloeilamp en die gloeilamp wordt binnenkort niet meer gemaakt.’ Nee maar. Hoewel uw verslaggever, eerlijk is eerlijk, niet wist dat Edison een keer een olifant heeft geëlektrocuteerd.”
Ondertussen fietste verslaggeefster Anne Bonthuis door de stad met de mensen van Parfum de Boemboem en leerde anders naar de stad te kijken:
De middelste week van De Internationale keuze doet, kortom, wat De Internationale Keuze al jaren doet: de meningen verdelen en de tongen losmaken. Dat daar dit keer ook nog bij gegeten kon worden, is nieuw.
Het festival duurt nog t/m 2 oktober. Inlichtingen.