Zijn theatervoorstelling Hoe verzint-ie het toch allemaal? heeft er sinds kort een nieuwe scène bij. Vriens hangt zijn speciale kinderboekenambassadeur-ambtsketting om en vertelt zijn jonge publiek hoe leuk en handig lezen kan zijn. ‘Ik leg kinderen uit dat lezen eigenlijk televisie in je hoofd is. Je maakt je eigen beelden bij het verhaal. Als je het boek leuk vindt, kun je er helemaal in opgaan. Het zorgt ervoor dat je je kunt inleven in andere kinderen, volwassenen en culturen. Ook is leeservaring handig voor schoolopdrachten. Het maakt huiswerk, zoals het lezen van een paar hoofdstukken uit een geschiedenisboek, veel makkelijker.’
Leestips
Hij geeft kinderen en ouders ook praktische tips. ‘Wat doe je als je niet van lezen houdt? Hoe maak je het leuk? Veel ouders vinden het moeilijk om hun kinderen nog aan het lezen te krijgen. Er zijn veel andere vrijetijdsbestedingen bijgekomen, zoals films, games, iPads en social media. Met al die vluchtige, hectische dingen om je heen snap ik dat het lastig is om rustig te gaan zitten lezen. Daarom raad ik ouders aan te beginnen met een luisterboek. Je kunt je kind dan laten meekijken in het echte boek. Verder zou ik heel veel voorlezen of samen met je kind voorlezen. En niet meteen te dikke boeken kiezen.’
Ook scholen spelen een belangrijke rol in de bevordering van leesplezier. De schoolbibliotheek is een ondergeschoven kindje, vindt Vriens. In zijn jaren als directeur van een basisschool zorgde hij voor een grote schoolbibliotheek die zo veel mogelijk open was. ‘Als je kinderen aan het lezen wilt krijgen, moet je zorgen dat boeken bereikbaar zijn. Wat moet je als kind nou als je net een boek hebt gekozen waar je niets aan vindt en de bieb nog een week gesloten is?’
Pabo’s
Een ander speerpunt van de oud-schoolmeester is het enthousiasmeren van Pabo-studenten. ‘Op de meeste Pabo’s is het niet meer verplicht om kinderboeken te lezen. Dat vind ik heel treurig. Ze zouden minstens vijftig kinder- en jeugdboeken moeten lezen. Hoe kunnen ze liefde voor lezen anders overbrengen op hun leerlingen? De meeste studenten kennen mij nog van boeken uit hun jeugd. Dat maakt het makkelijker om tot ze door te dringen.’
Daarnaast zal hij zich richten op het beïnvloeden van beleidsmakers. ‘Ik wil duidelijk maken hoe belangrijk lezen is voor de ontwikkeling van een kind. In de hoop dat er meer subsidie voor wordt vrijgemaakt en meer leesbevorderingstrajecten starten.’
Arendsoog
Zelf werd Vriens door zijn ouders niet gestimuleerd om te lezen. Zij runden een eigen hotel, dus waren altijd druk. ‘Gelukkig had ik een meester op school die heel veel voorlas. Hij stopte op spannende momenten. Slim, want ik rende na de les meteen naar de bibliotheek om het boek zelf te halen. Ik wilde weten hoe het verder ging. De eerste boeken die ik verslond waren van de serie Arendsoog. Misschien geen ‘literaire’ kinderboeken, maar ik heb ze wel nodig gehad om een lezer te worden. Ik pleit er ook voor om kinderen alles te laten lezen wat ze willen.’
Reacties zijn gesloten.