Volgens NRC Handelsblad werden de bezuinigingen op cultuur voor ‘slechts’ 11 theaterinstellingen fataal. Zij gaan hierbij uit van groepen die zichzelf daadwerkelijk opgeheven hebben. In hun overzicht zien zij echter de gezelschappen die zich vrijwillig hebben opgeheven door te fuseren met een ander gezelschap over het hoofd. Daarnaast zijn er een aantal instellingen die zichzelf al voor de nieuwe ronde hebben opgeheven, omdat al duidelijk was dat ze geen geld zouden krijgen. Rekenen we die wel mee, komen we op zeker 34 gezelschappen. Dat is nu al 25% van het aanbod van vóór de bezuinigingen.
Behalve Carver, Keesen&Co (door NRC overigens onterecht tot de stoppers gerekend), Dansgroep Amsterdam, Onafhankelijk Toneel, Productiehuis Brabant, The Lunatics, De Voortzetting, DanceWorks Rotterdam, RBO Sinfonia, De Citadel en Danshuis Station Zuid zijn ook de volgende negen gezelschappen opgehouden te bestaan: Siberia, De Meekers en Max uit Rotterdam, Huis a/d Werf, Festival a/d Werf en Springdance in Utrecht, Stella Den Haag en Huis a/d Amstel en Wederzijds in Amsterdam. Zij zijn gefuseerd, soms met medeneming van een deel van hun budget, vaker met alleen een zeer uitgekleed budget, en vaak ook na het ontslaan van vrijwel alle oude medewerkers, zoals Springdance en Festival a/d Werf deden. Over de orkestenfusie in Oost Nederland schreven wij al uitgebreid, en die in Zuid Nederland heeft ook al de nodige musici gekost.
Daarnaast zijn een groot aantal productiehuizen al gestopt zonder de aanvraagronde af te wachten, omdat al duidelijk was dat zij geen geld zouden krijgen: productiehuizen als Huis van Bourgondië in Limburg en Grand Theatre in Groningen, De Noord Nederlandse Dans en naast Holand Symfonia natuurlijk ook de orkesten die onder het omroepbestel vielen zoals de Radio Kamer Filharmonie en het Metropole, dat met een nauwelijks toereikend rugzakje geld de wijde wereld in is gestuurd.
En wat te denken van de sectorinstituten en hun bibliotheken? Komen er dus nog zeker 5 bij.
Dat er dus ‘maar’ 11 gezelschappen uit het bestel zijn gevallen, moeten we hier beoordelen als ‘onwaar’. Het zijn er minstens 34. Dat er daarvoor in de plaats een paar nieuwe gezelschappen bij zijn gekomen, verandert daar niets aan. Toneelgroep Maas, NT Jong, De ToneelMakerij en Springfestival Utrecht maken het verlies iets goed, maar doen het met minder dan de samenstellende delen ter beschikking hadden.