Ga naar de inhoud

Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?

Ik ga op 7 mei 2014 in Parijs praten met Peter Brook. Voor mensen die theater hebben gestudeerd is dat iets heel bijzonders. De man schreef ooit een heel overzichtelijk en handzaam boekje dat bij alle theatermensen in de kast staat: The Empty Space. Maar hij was ook de regisseur van voorstellingen waar meer mensen bij geweest zijn dan er ooit stoelen waren. Ofwel. Op feestjes is het durven of kunnen zeggen dat je wel eens bij een voorstelling in Les Bouffes Du Nord bent geweest, of negen uur in een steengroeve bij Avignon hebt gezeten, een manier om in ieders achting te stijgen. Shakespeares ‘Tempest’ regisseerde hij vele malen tijdens zijn carrière, omdat hij steeds maar niet de juiste toon wist te vinden om dit stuk alle eer te bewijzen. Al die uitvoeringen waren overigens prachtig, onmisbaar en totaal anders.

Peter Brook is al een legende voor hij doodgaat, en dat is maar weinigen gegeven. Nu is hij 89. Niet eens breekbaar, nog steeds vitaal. Hij komt naar het Holland Festival en ik mag vooraf gaan kijken naar zijn voorstelling ‘The Valley of Astonishment‘. Misschien wel de laatste voorstelling die hij ooit maakt, maar misschien ook niet.

Ik mag de dag erna met Peter Brook spreken, en daar maak ik me nu dus al zorgen over.

[Tweet “Wat vraag je aan iemand wiens werk je altijd als een bijbel hebt beschouwd?”]

Wat vraag je aan een god? Kom ik überhaupt uit mijn woorden? En wat gaan die andere twee journalisten vragen, die bij het interview aanwezig zijn? Moet ik de slimste zijn? De domste?

Tijd om jou in te schakelen. Wat wil je weten van Peter Brook? Wat zou jíj hem vragen als je hem mocht interviewen? Stel je vraag in de comments hieronder, en ik kijk of ik hem durf te stellen. En of ik hem mag stellen van mijn collega’s.  

14 gedachten over “Je mag 1 vraag stellen aan theaterlegende Peter Brook, wat ga je vragen?”

  1. Maria van Warmond

    Wordt het niet steeds moeilijker, in deze door de nieuwe media overspoelde technocratische wereld, om momentum te voelen bij een theatervoorstelling? Wat doet iemand besluiten om juist een theatervoorstelling te gaan zien, voelt u ook dat die verhouding met het publiek stroever is geworden? Hoe moet de theatermaker die veranderingen constructief verwerken?

Reacties zijn gesloten.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands