#1 Salzburger Festspiele / Schaubühne am Lehniner Platz / Katie Mitchell, The forbidden zone (toneel/performance) – Nederlandse première 11 februari, Stadsschouwburg Amsterdam
De Britse regisseur Katie Mitchell is deze maand ‘brandstichter’ in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Met voorstellingen die even sprankelend als grensoverschrijdend zijn. The forbidden zone gaat over gebieden die lang verboden terrein waren voor vrouwen: wetenschap en oorlog. De voorstelling volgt twee vrouwen die dat verbod overtraden (en die ook echt hebben bestaan): de wetenschapsters Claire Haber en Clara Immerwahr. Daarbij combineert Mitchell film, toneel en performance. Drie dagen later is haar enscenering van Bachs cantates te zien.
#2 M-Lab, Rent (musical) – première 13 februari, Theater M-Lab, Amsterdam
Meer dan Miss Saigon, die andere succesmusical gebaseerd op een opera van Puccini, wordt Rent al snel een draak van een musical. Maar laat het maar aan M-:Lab over om er een eigentijdse draai aan te geven. Geen tuberculose in het Parijs van meer dan eeuw geleden, maar Amsterdam in de tijd waarin het HIV-virus nog een doodvonnis betekende. Geconfronteerd met armoede, creativiteit, relaties, verslaving en verlies, proberen acht vrienden ieder op eigen wijze de essentie van het leven te vatten in beeld, woorden en muziek. Verwacht musical meets Angels in America.
#3 Theater Sonnevanck, Cavia! (jeugd) – première 15 februari, Theater Sonnevanck, Enschede
Een decennium op de buis: de marmottenrace in AVRO’s Wee-kent-kwis. Wat we zagen was echter een race tussen cavia’s. Theater Sonnevacnk geeft een moderne draai aan die strijd. Achter in de dierenwinkel wachten drie cavia’s tot iemand een van hen koopt. Felle concurrentie, dus. Want iedere cavia vindt zichzelf de harigste, de stoerste en de grappigste.
#4 Zuidpool, Empedokles (toneel) – Nederlandse première 20 februari, De Brakke Grond, Amsterdam
Een onvoltooid treurspel van Friedrich Hölderlin (1770-1843). Zijn opzet strandde in drie onafgewerkte versies. Daaruit stelde het Vlaamse Zuidpool een vierde versie samen, met live muziek, een grote rol voor videoprojecties en topacteurs. In het oorspronkelijke Duits, met Nederlandse boventitels.
#5 De Nationale Opera, Tamerlano / Alcina (opera, reprise) – première 24 en 25 februari, Stadsschouwburg Amsterdam
Wie dacht die uit Nederland overgekomen regisseur wel dat hij was? In het in 1921 herontdekte baroktheater van Drottningholm – het enige baroktheater ter wereld met de originele theatertechniek – liet Pierre Audi de traditie voor wat zij was en maakte amper gebruik van de standaarddecors die in het theater zijn ingebouwd. Hij toonde in Händels Tamerlano en Alicna zelfs een kaal podium. Erger nog: hij doorbrak de theaterillusie en maakte het achttiende eeuwse mechaniek zichtbaar. In 2005 al met veel succes in Amsterdam te zien, tien jaar later een meer dan welkome reprise met een topcast.