Ga naar de inhoud

Chinese animatiekunst tussen experiment en traditie op het Holland Animation Film Festival

Dit heeft u nog niet eerder gezien: stop-motionanimatie met figuren van Chinees porselein. In de korte film Mr Sea heeft de Chinese kunstenares Xue Geng een oude legende over een ontdekkingsreiziger, een prostituee en een slang

tot leven gewekt met eigenhandig gebakken keramiek. Een glanzende, droomachtige verbeelding van erotiek en geweld.

Mr Sea maakt deel uit van het openingsprogramma waarmee woensdag het Holland Animation Film Festival (18-22 maart) in Utrecht van start gaat.

“Een bijzondere film van een groot aankomend talent”, noemt festivaldirecteur Gerben Schermer deze fantasie in porselein. Met nog een zevental titels is China – als animatieland hier niet zo bekend – opvallend aanwezig op deze 18e editie van het HAFF. Spannend werk, met vaak een intrigerende wisselwerking tussen traditie en experiment, zoals in Mr Sea.

Werk van een nieuwe generatie jonge kunstenaars die totaal verschillende dingen maken, maar wel vaak uit de hoek van de beeldende kunst komen. Schermer legt uit dat de kunstacademie aldaar weliswaar een animatierichting heeft, maar die leidt alleen op voor televisie en commerciële producties. Wie ander werk wil maken kiest een andere richting, om van daaruit eventueel op film over te stappen. Xue Geng maakte tot nu toe sculpturen en andere objecten – Mr Sea is haar eerste film.

Er is nog een reden waarom er zo’n sterke band is tussen animatie en beeldende kunst. Autonome filmmakers in Europa en Amerika kunnen vaak een beroep doen op overheids- of particuliere fondsen. In China ontbreekt zoiets. Daar werken animatiefilmers vaak samen met galeries. De films kunnen dan bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van installaties.

Ook daar is in Utrecht een voorbeeld van te zien. Het HAFF vertoont de film What Happened in Past Dragon Year van Xun Sun. Een associatieve beschouwing over de ontwikkelingen in China. In het Stadhuis is t/m 28 maart een van zijn installatie te bezichtigen, over een land dat bestaat zolang een walvis boven water komt om te ademen.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands