Ga naar de inhoud

Figuurzagen, virtual reality en meer in 29ste Cinekid Festival

Figuurzagen en 3D

‘Kijken met je handen’ is dit jaar het thema van Cinekid, het kinder- en jeugdfestival voor film, televisie en nieuwe media. Vooral bij dit laatste onderdeel komt het thema goed tot zijn recht. Het Medialab op het Westergasfabriekterrein is een fantastische speeltuin vol installaties, games en andere doe-het-zelf-dingen, met of zonder camera. Digitaal en fysiek, virtueel en echt gaan daarbij moeiteloos samen. Zo kunnen kinderen met behulp van een figuurzaag, houten plankjes, elastiek, een paar lensjes en een smartphone een eigen virtual-reality-bril (VR-bril) met 3D maken.

Virtuele bungyjump

Er zijn meer installaties waarbij een VR-bril om de hoek komt kijken. Nieuw is het in opdracht van Cinekid ontwikkelde Bungy. Daarmee kun je, horizontaal gedragen door elastieken banden, een virtuele bungyjump maken.

Elders in het Medialab zetten kinderen een VR-headset op om te ontdekken hoe in een mysterieuze wonderwereld op de zeebodem alles op hun eigen ademhaling reageert.

Opening met nieuwe televisie

Gloednieuw zijn ook de zes nieuwe afleveringen van het televisieproject Nu of Nooit! waarmee Cinekid afgelopen donderdag in de Amsterdamse bioscoop het Ketelhuis feestelijk werd geopend. Korte speelfilms van vijfentwintig minuten waarin de jonge hoofdpersonen een verschillende culturele achtergrond hebben.

Doorgaans wordt Cinekid geopend met een nieuwe Nederlandse bioscoopfilm voor de jeugd. Dit jaar is gekozen voor een nieuwe televisieproductie – zoals eerder ook al eens is gedaan met De Daltons.

Door de aftrap met nieuwe afleveringen van Nu of Nooit! legt Cinekid nog eens de nadruk op het feit dat er in Nederland op kindergebied heel veel moois voor televisie wordt geproduceerd. Volgens Cinekids hoofd televisie Mirjam Marks vindt dit kwalitatief hoogstaande werk ook internationaal veel aftrek. Met jeugddocumentaires bijvoorbeeld loopt Nederland voorop. De multiculturele insteek van Nu of Nooit! maakt dat de serie ook kinderen buiten Nederland kan aanspreken.

Gered door private fondsen

Midden in de lopende vierjarige kunstenplanperiode ontstond een gat van 250.000 euro, op een begroting van rond 2,5 miljoen. Volgens festivaldirecteur Sannette Naeyé komt dit doordat er in de eerste twee jaar naar verhouding meer geprofiteerd kon worden van de overheidsbijdrage dan in de laatste twee.

Het Filmfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie hebben de pijn wel iets verzacht, maar de redding kwam van Fonds 21 en het VSB Fonds, die ieder 100.000 euro doneerden. Voorlopig voor één jaar. Nieuw is daarnaast de bijdrage van het zich op kunst en wetenschap richtende Ammodo Fonds. Dit steunt Cinekid For Professionals met drie jaarbijdragen van 60.000 euro. “Ik was ontroerd te ervaren hoeveel goodwill Cinekid heeft”, aldus Naeyé.

Nog meer steden

Traditiegetrouw waaiert Cinekid in de herfstvakantie met films en workshops uit over het hele land. Het aantal plaatsen waar Cinekid op Locatie neerstrijkt is dit jaar groter dan ooit. Dit record van 41 steden is te danken aan de deelname van JT-theaters, de tweede bioscoopketen van Nederland.

Competities

Want gewoon ouderwets genieten van een spannende of ontroerende bioscoopfilm, al dan niet met popcorn op schoot, kan natuurlijk ook bij Cinekid. Hoofdschotel is de internationale competitie met vijftien nieuwe titels, naast competities voor Nederlandse films en televisieproducties, en voor projecten op het gebied van nieuwe media. Cinekid verwacht dit jaar zo’n 40.000 bezoekers.

In Amsterdam loopt het publieksprogramma van 17 t/m 23 oktober. Elders in het land van 17 oktober t/m 1 november, afhankelijk van het tijdstip van de herfstvakantie.

Leo Bankersen

Leo Bankersen schrijft over film sinds Chinatown en Night of the Living Dead. Recenseerde als freelance filmjournalist lange tijd voor de GPD. Is nu, onder andere, een van de vaste bijdragers aan De Filmkrant. Breekt graag een lans voor kinderfilms, documentaires en films uit niet-westerse landen. Andere specialiteiten: digitale zaken en filmeducatie.View Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands